Posts

Showing posts from June, 2015

Tips Target Ramadhan

Image
assalamualaikum....


Salam Ramadhan...dah hari kedua kita menjalani ibadah puasa utk tahun ini...alhamdulillah....bersyukur kerana masih lagi diberi peluang utk melalui Ramadhan utk kesekian kalinya...

Ramadhan adalah bulan yang sepatutnya ditunggu-tunggu oleh semua umat Islam...ada juga yg menyebut Ramadhan sebagai Bulan Pesta Ibadah...ini kerana pada bulan Ramadhan terdapat banyak ibadah yang boleh dibuat...yang mana setiap satunya menjanjikan ganjaran yang amat besar....bila datangnya ramadhan...sepatutnya kita rasa gembira dan teruja...kerana inilah peluang terbaik utk kita memperbaiki diri dan amalan kita....

so....bg akak...kita kena ada target setiap kali datangnya bulan Ramadhan...dan semestinya target ini untuk memperbaiki dan memperbanyakkan ibadah...bukan target nk tambahkan koleksi baju raya tauuu...hehe...yg tu akak pun wat...opss...tp pastikan jgn letak target raya melebihi target ibadah tau...

apa yg akak maksudkan dengan target Ramadhan ni adalah apa yg kita nk capai se…

Menu Puasa Hari Pertama 1436 - Kuih Cara Kemboja

Image
Assalamualaikum....

Alhamdulillah...selesai puasa utk hr pertama tahun ni...puasa hr ni ok...cuaca sedang2...maybe effect sbb dh dua hari ujan kot....

Seperti thn lps...akak target bln posa kali ni nk kurangkan membeli kat luar...bli sket2 n time terdesak ja....dan impian tu terlaksana hr ni...

Menu hr ni...so simple...kuih cara berlauk edisi XXL...ni la keja nya kalo nk cepat ja..skali wat gedabak mak kau....dua biji dh settle...takyah akak mengatur cara sebijik2 tu...hihi...



Ni la cerita sebenarnya...yg mjadikan cara tu gedabak...akak wat lam acuan bahulu kemboja....hehe...bancuhan sama cam bancuhan kuih cara biasa ja...

Meh nk share resepi...akak panggil ni kuih cara kemboja...memandai2 ja combine...hehe...

KUIH CARA KEMBOJA

Bahan utk inti :
Daging/udang/ayam
Kentang
Serbuk kari
Lada hitam
Garam
Bwg merah
Cili besar

*akak x letak kuantiti sebab akak main agak ja...n rasa terpulang kalo korang nak pedas ker tak...blh agak sendiri...kalo nk sedap...korang blh letak daging lebih....

B…

Salam Ramadhan

Image
assalamualaikum...


mmg dah lama sgt2 x menulis kat sini...kalo masuk pn....sekadar menjengguk jengguk amik tahu keadaan sekeliling ja,,,mmg x berapa nk sempat menulis skang ni...mcm2 serabut kelam kabut dah...

hopefully bulan ramadhan ni akak ada masa utk bloging blk cam dlu2...rindu sangat2 dengan blog comel ni....ye la...ni la tempatnya akak berbisnes...tempat meluahkan perasaan (even skang dh ada tmpt meluahkan perasaan yg lbh comfortable :-p)....tp still rindukan blog ni...hopefully lps ni blh konsisten la update blog...(berangannnnn)

sempena menyambut bulan Ramadhan al Mubarak ni....akak ucapkan selamat menjalani ibadah puasa utk korg2 semua....puasa elok2...jaga puasa dan jaga pahala puasa....

jaga puasa senang ja...jgn mkn minum di siang hari selagi belum masuk waktu maghrib....yg susahnya nk jaga pahala puasa....jaga mulut...mata...kaki...tangan...dan yg paling susah benda yg org len tak nmpak...jaga hati....

semoga kita dapat meningkat kualiti amal ibadat di bulan yang mulia …