Posts

Showing posts from March, 2011

Banjir Lagi......2011

Image
assalamualaikum.....
setelah lama tak post hari ni akhirnya dapat gak wat entry lam banjir...huhu....actually pada masa ni air kat lam porch lum sampai 2 inci....agak2 lam 6 atau 7 inci lagi nak sampai lam umah....
alhamdulillah kali ni air naik lambat kalo nak banding ngan tahun lepas....sempat la nak wat persediaan....angkut brg...cari ration....charge nset...n laptop....(tu yg penting...luppp letrik takdak...bateri laptop lak takdak...mati kutu aku...)...hehe....
pasal angkut barang ni....ni adalah satu bab yg amat meletihkan waktu banjir....baru jer cadang nak wat tempat simpan brg tinggi2...lum sempat wat...dh banjir datang.....cobaannnnn.....whatever pun...atas pengalaman yang lepas.....kali ni dh prepare dh brg yg kena angkat....in case air masuk lam umah..... n tak lupa brg2 penting....simpan kat tempat yang selamat....lg satu...readykan brg2 keperluan in case kena pindah....(minta2 tu tak yah la).....
kalo dulu banjir 5 tahun sekali.....ni dh jadi 5 bulan sekali.....kalo nak dika…

Kristal @ Liznim Kraf

Image
assalamualaikum.....

untuk entry kali ni....sy nak crita sket berkenaan kristal....produk aksesori kristal ni adalah salah satu produk yang ada di Liznim Kraf.....kebanyakan produk ni ialah handmade...kita juz dapatkan bekalan bahan mentah (batu kristal) dari pembekal n kita akan hasilkan pelbagai produk....
sebenarnya saya masih baru lagi dalam dunia kristal ni...sepertimana yang saya tahu....kristal yang paling cantik ialah kristal swarovski...kristal ni datang dari Austria...mmg cantik sangat...shining betul...dan harganya agak tinggi....n kristal yang biasanya kita pakai tu ialah kristal dari China...masih lagi shining...lebih shining dari manik....harganya rendah sedikit dari swarovski...dan mampu dimiliki oleh sesiapa saja...ada org tanya...ni kristal betul ker....ya...ini tetap kristal...kualitinya lain dari kaca n manik....
wat masa ni kat Liznim Kraf kita juz ada kristal China...yg swarovski tu masih dalam perancangan...ye la....nak kena kumpul modal dulu...hehe....kalo bisn…

Kertas Buatan Tangan II (the making)

Image
assalamualaikum....... tetiba malam ni baru teringat ada satu benda yang dijanjikan belum di upload lagi....sambungan berkenaan kertas buatan tangan....kali ni nak cite pasal proses pembuatan...bg yg terlepas 1 edition...blh carik under topik "Kertas Buatan Tangan".......under label "my biz''.....
ok....kita rewind dlu berkenaan kertas buatan tangan ni....kertas ni diperbuat daripada serat tumbuhan seperti jerami padi, batang pisang, kulit pokok, kenaf, rumput, lalang dan sebagainya......jeans n tshirt pun blh wat kertas ni......
untuk mendapatkan produk cam kotak ni....kita kena dapatkan sekeping kertas buatan tangan......cantik jer kita tgk produk tu kan...tp sebelum nak siapkan satu produk tu.....perlu melalui beberapa proses selama beberapa hari....bergantung pada serat yang kita gunakan tu....
proses pertama...... mengumpulkan bahan.....cam biasa la....cari n kumpulkan semua serat yang nak digunakan tu....kalau yang seratnya padat mcm kulit pokok...tak la …

Be Creative !!!!

Image
assalamualaikum......
lama tak berblogging....bkn per...tatau nak bincang pasal per...rasa blur semenjak 2 menjak ni...kekadang penyakit blur ni menjadi-jadi lak...tanpa diminta.....sampai kekadang terpikir...aku nak wat pa ni....blh lak duduk berpikir 2 3 minit...padahal lam planner...berderet keja menanti....
citer pasal penyakit blur ni....nak bincang sket sesuatu yang bertentangan dengan blur ni...which is kreatif...ubat yg paling mujarab untuk penyakit blur ni ialah kreatif...saya panggil blur ni penyakit bkn sbb per...sbb saya rs menyusahkan hidup la kalo saya slalu jdk blur ni....logiknya...bila fikiran n tindakan kita kreatif....kita mesti cekap n cepat dalam setiap tindakan n tak la blur...camtu la kot...hurmm....
bg pendapat saya la...setiap manusia patut dilatih untuk menjadi seorang yang kreatif sejak kecil lagi...sejak dari zaman kanak-kanak lagi...sebabnya....pendedahan awal inilah yang akan meransang minda kanak-kanak dan menajamkan pemikiran dorg..dan inilah salah satu ca…

~hobby~

Image
assalamualaikum......
sume kita dah diajar dr sekolah rendah lagi mengenai hobi...hobi ialah sesuatu yang kita buat untuk mengisi masa lapang....masa sekolah rendah dulu...hobi yg kira famous ialah mengumpul setem...rasanya sapa yg tak kumpul setem time tu cam ketinggalan la sket....hehe...and ada gak la hobi2 lain cam sport...melukis....kumpul syiling lama...n mcm2 lagi...for me...mmg dari kecil lg dh minat art n craft ni..dlu pun...selain kumpul setem...mmg minat melukis...n wat kraftangan...cuma cam skang ni nk lukis tak sempat dh....dh pilih utk lebih pada kraf...tp rsnya kalo dpt berus n color..skill2 yg terpendam ada lg kot sket2..he...
sometime hobi ni blh mendatangkan sumber kewangan..atau for student...mendatangkan pendapatan tambahan....igt lg zaman sekolah dlu....ada satu masa tu dorg wat gelang tangan guna tiup akuarium...n masukkan perca kain kat dalamnya....masa tu sy wat ngan sepupu...mak yg tolong....igt lg...siap blh jual menda tu...tp sygnya takde gambar gelang tu...tr…

Jauhi Hasad Dengki

Image
assalamualaikum....

sehari dua ni ntah la...rs cam best je menulis berkenaan motivasi, luahan rasan islamik ni....mgkn sebab ada kaitan dengan apa yg berlaku dalam hidup sy dalam masa terdekat ni....
pernahkan anda semua terbayang...bila bangun tidur pada satu pagi..dengan penuh semangat untuk memulakan hari...kita pun buka la pintu rumah...pada masa tu apa yang kita nampak ialah selonggok "beras kunyit dan sebutir telur ayam" di depan pintu pagar....takkan la org nak sedekah pulut kuning n telur rebus pepagi buta kot.....of coz lam kepala otak kita time tu terbayang perkara yang bukan2...n sedikit sebanyak kita akan berasa takut....dan bimbang....
itu adalah salah satu contoh perbuatan HASAD DENGKI yang masih berlaku pada zaman ni....kalo dengar citer cam tak logik...tp hakikatnya masih berlaku di zaman serba canggih ni...di zaman 4g ni...sume tu hanya lah jalan yg mudah n singkat bg org yg TAK beriman dan TAK berotak untuk melaksanakan niat buruknya...
perangai hasad deng…

Syirik

Image
assalamualaikum......
sempena malam jumaat ni rasanya nak bincangkan pasal keagamaan....walaupun saya bukan pakar dalam hal ni...tapi insyaAllah saya akan kongsikan pengetahuan dan pengalaman saya seadanya....sekadar untuk perbincangan....segala salah silap saya mohon maaf...dan kiranya ada yg sudi bg komen...saya alu2kan dgn jutaan terima kasih...untuk kali ni rsnya nk ceritakan pasal syirik.....mengikut wikipedia.....Syirik adalah perbuatan menyekutukan Allah dalam apa juga bentuk sama ada perkataan, pegangan, perbuatan dan iktiqad iaitu dengan menjadikan suatu yang lain iaitu makhluk bernyawa atau tidak sekutu bagi Allah.Menyekutukan Allah jelas dianggap syirik apatah lagi perbuatan mengaku diri sebagai tuhan. Lebih mengundang bahaya apabila golongan ini ada di dalam masyarakat sama ada diketuai orang Islam atau bukan Islam....(kalo nk lebih clear lg...blh search psl syirik kat web2 islamic)mmg jelas perbuatan menyekutukan Allah adalah satu dosa besar...tp hingga ke hari ini masih r…

Menangguk Di Air Keruh

Image
assalamualaikum.....

hr ni mmg totally takdak idea apa yg nak ditulis kat sini....since pikiran pun agak tak tenang...rs nya better kalo wat luahan perasaan jer....
mcm yg dibincangkan dlm post sebelum ni berkenaan dgn tanggungjawab tu....bkn la saya nk memandai...sy tau...saya pun manusia biasa...hamba Allah yg masih banyak kekurangan....tujuan tulisan tu adalah untuk kita sama2 muhasabah diri kita....bukankah kita diseru supaya sama2 mengingatkan antara satu sama lain...so...bg yg terasa tu...sy mohon maaf dan sy mohon supaya sama2 la kita sedar ttg apa yg berlaku dalam idup kita selama ni....dan kalo kita perlu berubah ke arah kebaikan...lakukan lah....
kalo sblm ni byk dibincangkan ttg tanggungjawab...kali ni nak sentuh sket berkenaan peribahasa MENANGGUK DI AIR KERUH.......kalo dr segi bahasa....ia bermaksud...seseorg yang mengambil kesempatan daripada kesusahan orang lain....kalo dari segi logik kita tgk ek....slalu org nk menangguk ikan org carik tmpat yg air jernih...senang n…

Tanggungjawab

Image
assalamualaikum....

dah lebih 10 hr tak sempat nak ber blogging....mcm2 hal jd....memula tak sihat...pastu banyak keja...pastu terlibat ngan karnival angin timur bendang....mcm2 la...ni br ada secebis masa...
kali ni rs nya nak bincang pasal perangai manusia....pasal manusia yg menumpang di muka bumi Allah ni.....kita semua manusia yg dijadikan Allah dgn serba kekurangan....disebabkan tu kita perlu menginsafi kejadian kita....dan jangan berpikir yg kita mampu menongkat dunia untuk selama2nya...kita tak tau bila kita akan dijemput oleh Nya....so...marilah kita sama2 muhasabah diri kita sendiri...
cuba pikir adakah selama ni kita menjalankan tanggungjawab yg diamanahkan Allah dengan sesempurna dan semampunya...macam mana nnti kalo Allah persoalkan sume tu...mampukah kita menjawabnya...kalo sesama manusia kita berbohong...tp dgn Allah....
so...tunaikan lah tanggungjawab yg Allah bg kat kita...tak kira sama ada tanggungjawab keja...rumahtangga...atau lain2 dengan semampu yg blh....bg yg …