Tips Target Ramadhan

assalamualaikum....


Salam Ramadhan...dah hari kedua kita menjalani ibadah puasa utk tahun ini...alhamdulillah....bersyukur kerana masih lagi diberi peluang utk melalui Ramadhan utk kesekian kalinya...

Ramadhan adalah bulan yang sepatutnya ditunggu-tunggu oleh semua umat Islam...ada juga yg menyebut Ramadhan sebagai Bulan Pesta Ibadah...ini kerana pada bulan Ramadhan terdapat banyak ibadah yang boleh dibuat...yang mana setiap satunya menjanjikan ganjaran yang amat besar....bila datangnya ramadhan...sepatutnya kita rasa gembira dan teruja...kerana inilah peluang terbaik utk kita memperbaiki diri dan amalan kita....

so....bg akak...kita kena ada target setiap kali datangnya bulan Ramadhan...dan semestinya target ini untuk memperbaiki dan memperbanyakkan ibadah...bukan target nk tambahkan koleksi baju raya tauuu...hehe...yg tu akak pun wat...opss...tp pastikan jgn letak target raya melebihi target ibadah tau...

apa yg akak maksudkan dengan target Ramadhan ni adalah apa yg kita nk capai sepanjang Ramadhan ni...kalo blh letak target sekadar kemampuan korg...dan target yg releven...Antara yg kita blh letak target sempena Ramadhan ni adalah:

1. Target Terawih (nk penuhkan terawih thn ni...even utk pompuan...mmg susahla nk penuh coz ada percutian 7 hari tu...penuh yg akak maksudkan di sini...korg pegi terawih setiap hari yg korg puasa...yg cuti tu nk wat camna...tu dah keistimewaan kaum wanita...yer dak...)

2. Target Al Quran (cuba utk sebanyak mungkin membaca al Quran sepanjang bulan Ramadhan ni...mmg diakui setiap kita ada komitmen tersendiri...family...kerja...bisnes...study...tp cuba utk memperbanyakkan membaca al Quran...cdgnya mmg nk baca setiap kali lps solat...tp kebanyakkannya akan fail lps zohor n asar....jgn rasa bersalah...mcm akak ckp td...buat berdasarkan kemampuan...lg satu tips...kalo x smpat nk baca Quran...buka mp3 bacaan al Quran sambil2 wat kerja)

3.  Target Solat Sunat (kalo boleh...cuba kita perbanyakkan solat sunat...antara solat sunat yg mudah dan boleh dibuat adalah solat sunat rawatib-sebelum dan selepas solat fardhu...Solat Dhuha...Solat Taubat...Solat Hajat...dan paling excellent kalo kita blh bgn Tahajjud)

4. Target Menjaga Puasa (ni yg susah...puasa x susah...jaga pahala yg susah..sbb kita kena jaga semua pancaindera kita...mulut...mata...telinga...dan hati...so untuk mendapatkan puasa terbaik...kita kena berusaha sebaik mungkin untuk menjaga puasa dan pahala puasa kita..)

5. Target Zikir & Selawat (isi setiap masa lapang kita dengan berzikir dan berselawat...kalo kita x mampu nk baca Quran dengan konsisten...kita mesti mampu berzikir dan berselawat kan...cara yg mudah...kalo dok kat umah blh la buka astro oasis...kalo kat tmpt lain...juz buka mp3 zikir dan selawat....mula2 kita ikut2 ja Hafiz Hamidun berzikir...lama2 kita hafal..dah blh baca dlm hati jer...)

6. Target Bersahur (bersahur ni sunat...tp ada pahalanya...apa salahnya bgn awal sket sblm Subuh tu...kalo malas sgt nk mkn nasi...mkn kurma...biskut...buah pn dh ok...yg penting kita dapat pahalanya...)

7.  Target Berjimat Cermat (ni yg sgt penting...bila tiba Ramadhan...spatutnya belanja kita bkurangan...ye la,,,,mkn time iftar n sahur ja...n mungkin mkn sket lps blk terawih....tp akak ada dgr org ckp belanja isi rumah dia meningkat pd bln puasa...gulpp!!...so...cuba sedaya mgkin utk bjimat cermat dan jgn tlalu mgikut nafsu ms membeli mknan berbuka...beli mknan yg kita perlu shj...bukan yg kita teringin...)

Tu ja la tips target Ramadhan dr akak...semoga semua readers mendapat manfaat dr entry ni...kita tak tahu andainya Ramadhan ini adalah Ramadhan terakhir buat kita....so...perbaiki diri...perbaiki peribadi...perbaiki ibadah...

as salam

Comments

  1. Haii.. Cakk.. Done Follow sini no. 140
    Salam kenalan.. Sudilah kiranya follow me back,
    boleh kita saling kunjung mengunjung pasni..

    Official Blog :
    http://tengkubutang.blogspot.com/

    Catlover Blog :
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Keychain handmade paper @ Liznim Kraf

Liznim Kraf @ Galeri Kraftangan Perlis

Tips Rawatan Demam Campak