Insafi Nasib Diri

assalamualaikum.....

entry kedua utk bulan ni....hehe...maklumlah kul 12 tgh mlm td baru refresh qouta...td tdo....bgn wat keja kul 3 pg td...terus mata segar smpai skang...so kita blogging dlu la ek.....

alhamdulillah...after a few day...akak dh kembali tenang n kurang memikirkan apa yg berlaku...kurang je ek...kuuuurang...bukan tak pikir langsung....even tanak pikir camna pun...sekali sekali terpikir gak...so...yg mampu dibuat skang ni...kita kurang-kurangkan je la....

dalam pada pikir2 tu....ALLAH antar la sikit petunjuk.....korg penah dengar tak org ckp....'kalo kita rasa kita susah, ada org lain lebih susah dari kita...kalo kita rasa kita ada byk masalah, ada org lain yg masalahnya lebih byk dr kita'...ni la yg akak nk critakan...

masa akak tgh serabut pala hotak hari tu...tetiba datang la sedara mara dari penang....actually dorg dtg sini utk kenduri...alang2 dh sampai tu...after makan kenduri tu menyinggah la umah akak....dalam pada bersembang2 tu....mak sedara ni tercrita la perihal anak lelaki dia...

anak lelaki dia blm kawin  lg....kalo x silap umo dia lbh dr akak...ye la...kalo adiknya dh tua setahn dr akak..dia kompem la lebih lg...ada bisnes....ada la sket sebanyak aset sendiri...dlu rasanya mak dia penah crita gak...dia tu dah dua kali putus tunang...

sblm ni dia pegi gak umah2 sedara...kenduri kendara...sejak setahun dua ni dia dah malas nk join sume tu...even kenduri umah mak sedara terdekat pun dia tak balik....u want to know why?

bcoz of masyarakat!!! yg tatau keadaan dia, telah la...asal lama tak jumpa...tanya "anak dh brapa skang?"...pastu bila org bgtau tak kawin lg...mula la nk jd penceramah tak bertauliah...kata org memilih la bagai....yg dah tau pun sama naik je teruknya....macam tadak soklan lain...."bila lagi?"...."nak tunggu apa lagi?".....

so...lps dorg blk...mak pn mula la kaunseling akak...huhuk...bgtau kata2 yg akak ckp td...kalo kita rasa kita byk masalah...kita kena ingat...ada org yg lebih byk masalah dr kita....at least sedara mara akak takde la nk tanya teruk2 sgt....takde nk perli2 akak....lg satu...dlu akak blh gak lari sat ke langkawi....blh gak mengelak sat soklan2 cepu mas tak masuk akal tu....

kadang2 akak terpikir....depa ni tak paham bahasa ka? benda tu semua ALLAH yg atur...yg banggang sangat dok tanya org soklan yg org tak blh jawab tu pasai pa....kalo blh, kita pun tanak dok lam situasi ni....kita pun nk kehidupan yg lebih baik....tp kita dah berusaha...berdoa...dan kita redha dgn apa yg jd....tp bila org dok asyik tnya macam2 ni...mula la kita dok pikir2 nasib diri la...pikir yg bukan2 lg....

tolong la....kalo blh STOP asking people the question that they cannot answer....tak yah la tanya lg...
kalo org lum kawin
bila nak kawin?
tak kan hensem/lawa camni tadak sapa2 nak kot?
ada keja bagus, keta mahal, umah sendiri camni pun tak kawin gak?
ko ni memilih ker?
ko tunggu puteri kayangan/anak raja mana ni?
bila kawin but lum ada zuriat
anak dah brapa?
kawin bertahun2 takde anak lagi? ko ada masalh ker?
sapa yg mandul sebenarnya ni? ko ker laki ko?
tak kan takde apa2 lagi?
ni dah brapa bulan dah? (sambil pegang perut org yg kenyang lps mkn....PALING krg ajar!)
bila anak sorg
anak sorg je...tanak tambah ka?
ko dah tak blh branak ka?
ni mesti nk budget2....sbb tu ko tanak branak lg ek?
kalo ditakdirkan divorced
kenapa kawin sat sgt? (nk tggu smpai masalah pecah otak br nk cari jalan keluar)
kenapa tak tunggu ada anak dulu? (takde anak pn dkt setahun turun naik mahkamah...)
ko tak cuba selamatkan rumahtangga ko ker?
ko blm ada penganti ke?
dah 3 thn hidup sendiri...ko tak teringin nk cari yg lain ker?
dah takde org nk kat ko ke?
ko ni kena mandi bunga gamaknya....

PLEASE STOP ALL THE QUESTION dan soklan2 yg berkaitan.....soklan2 ni bukan nk meraptkan silaturahim...tp membuatkan org menyampah!! org yg tanya tu tak rasa apa...kdg2 siap kata....loooorrr, takkan nk tnya camtu pun tak boleh...ko tak rasa tatau la beb...org yg rasa je tau camna perit....and the result is....jgn salahkan org bila org tanak bermasyarakat dgn korg...ye la...tiap kali jumpa tanya menda yg sama...padahal sebenaqnya...org yg tanya tu bukan takat dua kali lima...kadang2 teruk lg....tp dah dasar tak sedar diri ni payah la....

ok la...dah azan subuh pun.....jom la p solat dari dok membebel tak abis kat sini...membebel ni blh sambg bila2...solat ada tempoh waktunya ja....kesimpulannya...insafi diri.....

salam

Comments

  1. sgt sedeh bile org bertanyakan soalan yang no2. Selalu kene :(
    http://aryaestinengtyas.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. kadang2 depa ni cam dah lupa yg atur sume tu bkn kita...tp ALLAH...depa tak rasa bila depa tanya camtu, sama cam depa meragui kuasa ALLAH kenapa kita terima dugaan semua tu kan....anyway sabar ek arya....ALLAH sentiasa bersama kita...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Keychain handmade paper @ Liznim Kraf

Liznim Kraf @ Galeri Kraftangan Perlis

Tips Rawatan Demam Campak