Nuffnang

Thursday, July 14, 2011

Be Focus Please........

assalamaualaikum......

last 2 night i was having a chit chat with my best friend via phone....nak kata gayut pun tatau la....coz walaupun kitorg cakap lebih 40 minit.....hehe.....but the topik is more on business ok... ;-) ..ada la sket2 selit pasal perkembangan diri masing2....dan crita pasal kawan2 lain.....biasa la tu...

apa yang aku nak kongsi kat sini ialah salah satu topik yg kitorg bincang mlm tu.....berkenaan dengan fokus.....topik ni timbul bila aku suarakan berkenaan bisnes aku.....byk produk yg aku offer pada customer...setakat ni aku ada produk jahitan hiasan rumah....produk handmade paper....produk kristal....dan skang ni tgh mengila nak wat felt lak....hehe....sampaikan kekadang aku tak tau nak wat mana satu....mana dengan keja2 management lagi.....kadang2 aku rasa aku agak kelam kabut dalam nak atur hidup aku sebagai crafter ni (now part time crafter....huhu)...itu aku nak wat....ini aku nak wat....dalam TO DO LIST aku mmg tak penah kurang dari 10 things to do...

bila aku crita sume ni...guest what he say.....YOU HAVE TO BE MORE FOCUS....aku tgk hang ni tak fokus......opss....pendapat yg bg aku mmg very direct...that's why i always see him anytime i got a problem....i need a direct point like this.....kalo tanya pendapat sesetengah org tu....dia pusing sana pusing sini dulu sebelum aku dapat jawapan...last2 aku kena pikir sendiri gak huhu.....tp kalo mintak pendapat dgn kwan aku yg sorg ni....on the spot aku dapat jawapan...

berbalik pasal fokus tadi.....ya....aku akui apa yang dia cakap ni mmg 100% betul....mmg aku tak fokus....cam aku cakap td....sume aku nak wat dengan kederat ni la jgk....dgn design nya...produk nya....management nya.....mmg aku tak mampu....siang keja...mlm n weekend bisnes....kekadang tu letih gak....mmg aku ada amik supplement...ada gak wat exercise (sekali sekali).....tp sebagai manusia normal...wanita biasa.....aku ada gak batas kemampuannya....kekadang siang tu cdg nk wat mcm2....blk opis mlm ny kul 9 lebih dah terbongkang.....hehe.....

so...atas nasihat my friend tu....FOKUS !!!!!! aku akan cuba sort down everything in my to do list.....apa yg perlu didahulukan....akan didahulukan.....apa perkara yg penting akan dipercepatkan....dan fokus pada setiap produk mengikut keperluan.....before i set up new design....i should focus on the current one.....tak salah kalo aku nak wat new product and new design...tp tak patut la kalo aku loss focus untuk yg sedia ada....

bg korg pun sama gak....whatever we do....never loss your focus....kekadang kita tak sedar menda ni terjadi...kita tak sedar yg kita dah ilang fokus...dah wat menda yg tak perlu...dan kekadang dah menyimpang dari matlamat hidup....but once kita "tersedar"....cepat2 betulkan kembali fokus kita....wat apa yg sepatutnya....senang citer.......jom kembali ke pangkal jalan... ;-)

No comments:

Post a Comment