Banjir Perlis 2014

assalamualaikum...

suppossely hr ni akak wat entry pasal bisnes....crita pasal produk...but atas dasar keperihatinan dan perikemanusiaan...akak tukar ke entry Banjir Perlis 2014 ni....demi memberi info dan makluman pada korg yg berada di seluruh malaysia...ini pun sekadar pengetahuan akak ja la ek....

seperti yg kita semua tahu...skrang ni Malaysia tgh menghadapi bencana banjir di beberapa buah negeri...Kelantan, Terengganu, Pahang, Perak, Sabah dan Perlis....ini adalah gelombang kedua bg negeri Perlis...pd permulaan cuti sekolah hr tu...dah ada beberapa kwsan di Perlis yg dilanda banjir...tp masa tu cuma banjir kilat ja...ada yg surut dalam masa tak sampai sehari dan plg lama pn 3 hari ja rsnya...

ok...berbalik pada cerita gelombang kedua ni....air mula naik sejak 23 dec lg....dah 4 pusat pemindahan dibuka di Perlis melibatkan lbh krg 100 mangsa banjir...pd 23 dec tu mcm2 la infomasi yg x bertauliah yg akak dpt...katanya banjir nk sampai ke kangar...kenyataan ketua polis la...mlm tu br tau semua tu palsu...anyway akak n family tetap standby smpai kul 1 pg tau...

di sebabkan hari ni x banjir seperti yg digembar gemburkan tu...akak amik kesempatan utk meronda @ melawat kawasan...hehe...ni la pic hasil melawat kawasan tu....all this pic is original from my phone camera ok...akak x repost dr mna2 tau....

bg sesapa yg dok kat Perlis or familiar dgn jln area Perlis...korg akan faham jln crita kak ni...memula....dr umah (kangar)...akak ikut jln abi.....sepanjang jln hospital sampai la ke simpang 4 abi...keadaan masih ok....but air mula ada...means longkang n parit penuh....sesetangah rumah dah naik air di kwsan Abi Kubang Badak...Abi padang Melangit....

sawah di kawasan Abi Padang Melangit
akak teruskan perjalanan ke arah Guar Jentik....menghala ke Empangan Timah Tasuh....smpat benti snap pic kat empangan tu...ramai gak org benti meninjau keadaan di situ.....kalo tgk trend air yg dorg lepas dr empangan tu...akak rs x selaju yg di lepaskan masa banjir besar 2010 dlu....ms dlu mmg air laju gila cam air terjun tu...kali ni keadaan masih terkawal...
Empangan Timah Tasuh pada jam 11.05 am td
perjalanan smpai ke Balai Baru....lps dr Shell...depa dh letak amaran banjir...mmg dengar crita area Paya, Padang Malau dah banjir...disebabkan akak naik keta comel dan lowered....akak wat keputusan utk patah blk n try jln len....

area Balai Baru

Balai Baru

Balai Baru
akak try nk cross ikut jln Padang Lati...smpai ja kat Alor Sena...lg skali akak sangkut...dlm pic kat bwh ni semua keta n moto yg tgh pikir2 nk p ke tak...lama sgt ampa pikiaq....baik akak kona dlu...n last2 semua ni patah balik...kikiki....
Alor Sena
dan akhir sekali...akak wat tinjauan di Sg Perlis kat Kampung Bakau, Kangar....org Perlis mmg tau...kalo kat Kangar ni...bila sebut banjir...semua sebut psl Kampung Bakau...mmg pemes sgt dgn banjir...tp...alhamdulillah.....paras air sg masih di bawah paras bahaya....
Sg Perlis di Kampung Bakau
lps dah puas ht dengan keadaan alam sekitar tu...akak pun blk la umah....so...bg pendapat akak....banjir di Perlis masih dalam keadaan terkawal...ms akak tengah wat entry ni pn uajn dah 4 or 5 jam benti...bg rakyat Perlis yg berada di luar and ada family di sini....jgn bimbang sgt...insya ALLAH kami di Perlis semua selamat....cuma doakan yg baik2 saja utk seluruh rakyat Perlis...

Tak lupa....marilah kita sama2 doakan semoga keadaan di seluruh Malaysia kembali pulih....tak kira dimana jua kita berada...tak kira apa bangsa kita...dan tak kira apa pegangan kita....ingatlah...kita tetap hamba di sisi Allah...sehebat mana pn kita....masih perlukan pertolonganNya....

as salam

Comments

Popular posts from this blog

Keychain handmade paper @ Liznim Kraf

Liznim Kraf @ Galeri Kraftangan Perlis

Tips Rawatan Demam Campak