Nuffnang

Wednesday, February 16, 2011

Cabaran Bahan Mentah


Assalamualaikum.....

Siang td...lepas je solat Zohor...aku amik kesempatan yg ada untuk kuar mencari raw material utk projek kraf......projek brooch bunga2 yg ditempah oleh my cousin.....skali ngan kotaknya....alhamdulillah...hr ni Allah permudahkan urusan aku....senang je dapat sume yg aku nak tu...rs lega sgt....

berkenaan bahan mentah ni...bukan je utk aku...rs nya kebanyakkan usahawan...dr industri mana pun...akan menghadapi masalah yg sama....kalo makanan...kite dengar hr2 kat media..isu kenaikan harga bahan mentah...dh la naik harga, stok brg lak takde....plg haru biru bila dorg terpaksa naikkan harg produk dorg...customer lak melenting....penin oh penin....

cam usahawan kraftangan mcm aku ni pun ada gak mslh bhn mentah....kebanyakkan bhn mentah yg aku guna takde di tempat yg dekat ngan aku...plg koman pun kena drive 1 jam br sampai tempat tu....ada gak yg lebih 2 jam....kalo masa minyak murah dulu ni ok la jgak...cam skang ni minyak pun mahal...kalo nak g setakat nak beli barang RM10...penin aku....kos petrol lebih lak...tu pasal la kalo brg2 aku nk guna utk jualan biasanya...sebulan sekali je pegi carik...list down kn apa yg perlu....karang pegi beli sekali harung je....tp kalo dapat tempahan berbaloi la aku nak g carik bhn mentah jauh2 ni....lam thn lepas ada la kedai br buka kat area2 sini utk jual bhn2 keperluan kraf ni....tp dia nye stok tak banyak...kekadang kena order dr lain gak....aku g kedai sini tu kalo betul2 emergency jerk...

aku ada gak dgr keluhan dr kwn2 usahawan yg lain yg menghadapi masalah bahan mentah ni...ada gak yg mslh dgn supplier...stok kat supplier abis...ye la kan...dia sorg je dok suppliy rata2...larat nak kejo....mau nya terputus bekalan gak....so...terpaksa la wat keja lain sementara menanti stok bahan mentah tu sampai....wat aktiviti sampingan...

so kepada customer2.....harap bersabar la bila peniaga cakap ada masalah dengan bhn mentah...ms aku lum meniaga dulu pn aku krg phm...ye la..org slalu kaitkan mslah bhn mentah ni dgn harga brg nk naik...kekadang tu betul...tp kekadang tu mmg ada mslh dr supplier n kilang...arap2 banyak bersabar yerk....kitorg peniaga sume mmg cuba beri yg terbaik pada customer...tp...kitorg pun manusia biasa gak....kita hanya merancang...Allah yg menentukan....

p.s gambar beg nset simple2...bentuk baju....

No comments:

Post a Comment