Nuffnang

Thursday, February 10, 2011

Lokasi Perniagaan Yang Strategik.....


assalamualaikum.....

semalam tak sempat nak post something pun...so tired coz one whole day sibuk mencari raw material.....untuk jualan and tempahan...alhamdulillah....dah ada banyak gak tempahan since masuk kedai baru ni.....

Berkenaan dengan lokasi bisnes ni....Kadang2 apa yang kita pelajari secara teori kurang menjadi bila dipraktikkan ke alam nyata...contohnya berkenaan lokasi perniagaan...secara teorinya...lokasi di tepi jalan utama antara 2 bandar adalah yg strategik....tp...di alam nyata ni...banyak lagi faktor yg kita kena kaji...contohnya...walaupun jalan tu kira jalan yg menghubungkan 2 bandar...tp kalo ada jln alternative (shortcut)...kekadang jln ni di pinggirkan....selain tu...walaupun kat tepi jalan...kalo dekat sangat ngan traffic light pun org susah gak nak berenti....then...faktor parking pun kena kaji gak....skang ni org pikir nk senang ja...kalo blh nak langkah 2 3 tapak terus msk kedai.....sume ni berdasarkan pengalaman setahun jagung aku dalam bisnes ni.....berdasarkan apa yg customer kata la...lagi satu yg penting dalam cari lokasi ni...kalo blh kena cari lokasi yg dekat2 ngan any landmark or bangunan yg org tempatan tau...sbb bila org tanya kita..."kedai kat mana?".....senang sket nak jawab.... "dekat ngn sekolah XXX"....or...."dekat ngan bangunan YYY"...senang sket org nak cari...kalo dia sesat pun...dia senang sket nk tanya kat org tempatan....

masa mula2 msk kedai thn 2007 dulu...aku kurang kaji semua faktor tu..dlu pikir kedai tepi jalan..sewa murah..kira ok la..faktor2 lain tak ambil tau sangat....setelah 3 thn....baru aku sedar sume tu..baru terfikir segala2 ni...alhamdulillah...Allah sedarkan aku dan beri petunjuk wat aku.......dan pada masa tu aku rasa lum terlambat utk aku melakukan pembaharuan dalam bisnes ni....dan di atas dasar tu la aku cepat wat keputusan untuk berpindah ni...aku tak menyesal denga keputusan yag dah aku wat ni...cuma aku berdoa .....semoga penghijrahan ni membawa kejayaan dan melimpahkan rezeki yg diberkati Allah.....insyaAllah....

p.s. gambar kenangan di kedai lama.... :-))

No comments:

Post a Comment