Nuffnang

Sunday, June 12, 2011

Berani kerana Benar

assalamualaikum.....

memula aku mmg takde idea nak tulis apa mlm ni....tgh aku mikir2 nk menulis ni....tetiba my mum call from perlis.....slalu camtu....aku br cdg nk call dia...dia dh call...hehe....biasa la kalo sembang ngan depa kat phone....topik bisnes....topik family.....tak lupa gak gosip2 terkini....hehe.....dan dari salah satu gosip yg aku dapat tu la aku nak wat entry kat sini.....

aku bkn nak bergosip kat sini ekkk....tolong sket....just nak share moral of the story dari gosip yg aku dapat tu....kalo nak bergosip korg kena cari blog2 gosip la ek...

ok...camni....macam yg tajuk entry ni...berani kerana benar....tak dinafikan bila berlaku seseuatu musibah pada kita kita kita akan rasa terganggu dari segi emosi dan mental...dan lebih teruk lagi bila kita asyik pikir...nape sume ni jadi kat aku....sume ni salah aku ker.....apa yg aku dah wat sampai benda/masalah ni jadi kat aku......sampai kadang2 kita jd tak sure sama ada kita di pihak yang benar atau di pihak yang salah.....betul tak....

bila jadi sesuatu tu.....memula biasanya kita akan salahkan org lain....kita mesti nak cakap kita ni betul....then bila tetiba muncul la hamba ALLAH yg cakap kita ni salah...kita akan pikir....tul ker sume ni salah aku.....punca dari aku......kalo kita tak yakin.....ini la yg selalu mengganggu emosi kita.....masa ni la kekuatan emosi, mental dan spiritual tu penting......kita kena yakin dgn setiap tindakan kita.....yakin bahawa apa yg kita wat tu betul....kalo kita yakin kita di pihak yang benar....bila ada sesiapa cuba nak mengugat keyakinan kita tu.....bila ada org datang cakap cenggitu ngan kita.....kita dah ada jawapan.....kenapa kita rasa kita betul......

so.....untuk membuatkan kita sentiasa yakin dengan setiap keputusan kita.......of coz la sebelum bertindak tu kena pikir dan pertimbangkan elok2.....pikir baik buruk dulu....pikir akibat yang akan berlaku dari keputusan tu......dan yg paling penting....pikir yang kita ni tak salah....dan kita dah teraniaya.....kalo org nak cakap apa pun....dorg blh cakap....tapi kita yg rasa ni....ALLAH je yg tahu camna peritnya....camna seksanya jiwa kita......kalo kita rasa yakin sume tu....wat la keputusan....and for all muslim....please refer to ALLAH everytime you want to make a decision for your life.....wat solat istikharah....banyakkan berdoa...minta petunjuk....insyaAllah....kalo mmg kita di pihak yang benar ALLAH akan tunjukkan jalan penyelesaian untuk kita.....

i said that based on experience....memula nak wat keputusan 'besar' dulu......my family ask me to think...not only twice...but so many times....then they ask me, did i know the risk which i will face if i make this decision....and they also ask me to pray......apa2 pun minta dari ALLAH....alhamdulillah....i got the answer....and i make a decision....tp cam aku cakap td la...ada la makhluk2 ni....dok sibuk tanya soklan cepu mas tu.....ko yakin ker dengan keputusan ni....ko tak rasa ke ko yg salah.....dan ini sedikit sebanyak mengoncang keputusan aku pada masa tu.....but bila aku pikir2 balik....aku tak salah....dan aku bukan wat keputusan ni suke suki aku je...aku dah cukup terseksa....jiwa aku....hati aku....perasaan aku.....dah cukup merana walaupun tempohnya cuma seketika.....dan yang paling membuatkan aku yakin....bukannya aku wat keputusan ni ikut emosi aku semata2....aku dah usahakan minta petunjuk dari ALLAH...so....watpe aku nak dengar propaganda dorg sume tu.....

dan pada hari ni....pada malam ni....aku dapat berita yang amat2 aku nak dengar....kebenaran dah makin terbongkar....ramai orang yang dah tahu kisah sebenarnya.....walaupun aku n family pun tatau dari mana orang ramai dapat crita ni......kitorg tak penah nak citer merata.....tak penah pun canang sana sini......kitorg pun heran yg amat, sapa yg dok bw crita ni....tp ramai yg bg komen positif untuk aku skang ni....kalo dulu tindakan aku dipertikai....namun pada hr ni....aku disokong kerana berani mengambil tindakan sedemikian....aku bersyukur sangat2.....biarlah kebenaran itu terus terbongkar sket demi sket....biarlah semua org tau aku aku wat tindakan tu dulu kerana aku yakin dan aku berani kerana aku di pihak yg benar....walaupun kebenaran ni terbongkar secara lambat dan perlahan-lahan.....aku tak kisah.....asalkan sume org tau bahawa aku ambik tindakan ni atas dasar BERANI KERANA BENAR.......apa2 pun...syukur alhamdulillah.......

p.s.....red rose....merah kan lambang berani..... :-))))

No comments:

Post a Comment