Nuffnang

Thursday, June 2, 2011

.....Riak......

assalamualaikum......

dua tiga hari ni tak dapat nak wat post pasal liznim kraf lagi.....ada something yg amat2 mengganggu fikiran aku....mmg aku dah cuba ignore hal ni....aku tanak pikir langsung kalo blh....buat menyemak kepala je sume ni....tp tu la bila dah namanya kehidupan...camna pun kita akan terpikir hal yg kita tanak pikir tu......

disebabkan hal yang menyakitkan hati tu....kali ni rasanya nak bincangkan satu topik yg agak heavy....berkenaan dengan sikap.....sifat manusia...dan juga berkaitan dengan Islam......RIAK....saya wat topik ni pun lepas baca dua tiga blog lain...terima kasih yerk......apa yg saya nak kongsikan kat sini utk kita sume...saya pun masih belajar...jadi segala salah silap...mohon maaf yer...

Riak dari segi bahasa maksudnya memperlihatkan, manakala dari segi istilah ialah melakukan sesuatu bukan kerana Allah.... ada aku terbaca kat mana tah....riak ni termasuk dalam golongan syirik kecil.....syirik kan maksudnya menyekutukan Allah.....ye la kan...bila kita wat sesuatu tu dengan tak ikhlas dan bukan kerana Allah....sama ada kita sedar atau tak kita dah anggap diri kita atau menda2 lain hebat dan kadang2 kita sampai terlupa yg Allah lebih hebat dari segala2nya....

macam2 cara yg membolehkan sesuatu perbuatan yang kita lakukan tu dikategorikan sebagai riak....antaranya dari segi percakapan....tingkah laku....material (pakaian, kenderaan,rumah dll)...dan paling dasat dan menakutkan...dalam beribadat pun kadang2 blh timbul riak....better be careful okey.....

terutama dalam zaman teknologi....zaman fb...twitter ni.....kadang2 kita lupa....kita terleka kerana terlampau seronok dgn sume tu....lupa pikir pasal hukum hakam lagi dah....lupa apa yg kita kongsikan pada sume tu kadangkala menimbulkan perasaan riak pada diri kita....contohnya....kita bgtau kat wall yg kita dah beli kenderaan mewah......kita upload gambar kenderaan tu....so kawan2 kita pun excited la... (sorry.....i dont like the word 'teruja')...dan bg komen kat kita...ada yg ucap tahniah...tp ada tak kita pikir....ada gak kwn2 kita akan ckp...(even dia tak post komen tu)....'kecoh la ko'....'berlagak la tu...mentang2 la aku tak mampu beli keta tu'.....'tu pun nk bgtau sume org'....'cam ko sorg je yg blh beli...keta aku lg mahal... dah dekat nk sezen pun tak penah aku kecoh'.....

kadang2 kita bgtau org lain....'aku wat sume ni demi my parent'.....ko mesti igt org akan cakap.....'bertuah mak pak ko dapat anak cam ko kan'...tp penah tak kita pikir ada gak org yg kata....'berlagak tul dia ni...cam aku tak tolong parent aku....tp tak penah pun aku bgtau kat public'.....

so for me...bila ada org anggap kita camtu kita dah kira riak la kan....mmgla sume perbuatan kita bergantung pada niat kita sama ada kita ikhlas atau tak....tapi kalopun pada mulanya kita niat ikhlas nak kongsikan kegembiraan tu dengan citer sume tu...bila kwn2 kita letak komen bagai kat situ...kekadang syaitan blh hasut kita supaya kita rasa yg kita lebih hebat dari dorg....

lain la bg org yg upload gambar produk atau post something utk promosikan barangnya...itu mmg dia kena citer kelebihan produk dia untuk nak tarik ramai pelanggan...bukan dia nak riak dgn produk atau perkhidmatan yg dia ada tu....

sama gak dalam beribadat...contohnya....dalam bulan puasa....ada la sorg makcik ni gi terawih everyday...then bila raya...org datang umah dia....blh lak dia bgtau 'aku tak tinggal terawih thn ni'.....org lain datang dia bgtau gak.....sapa je yg datang sume kena dengar citer dia g terawih tak tinggal tu....bukan ke dah kira riak ker.....lg satu....ada org ni pandai baca Quran @ mengaji.....dia suke sgt mengaji kuat2 tak kira kat umah @ kat surau @ kat masjid.....sampai kadang2 ada org lain bersunggut tak puas hati sbb bacaan dia org jadi tak kusyuk nak solat....so bila keadaan tu terjadi mula la org cakap...'mentang2 la dia baca sedap....baca kuat sungguh...sampaikan kita nak solat pun dah tak kusyuk'......blh ker camtu.....

sebagai kesimpulan....peringatan ni untuk sume..untuk aku juga....berhati2 la kita dalam kehidupan harian kita...sebelum berbicara...mebelum melakukan sesuatu....elakkan sifat ni dari diri kita.....

No comments:

Post a Comment