what goes around comes around

assalamualaikum.....

kalo dalam post sebelum ni kita cerita pasal berani kerana benar.....kali ni kita sambung sket citer tu....berkenaan 'what goes around comes around'....atau dalam bahasa melayu kita cakap.....buat baik dibalas baik...buat jahat dibalas jahat....ada gak yg kata....buat baik berpada pada....buat jahat jgn sekali.....

penah gak ada yg sebut sume ni sebagai hukum karma....but now i dont want to discuss more about karma....coz i kena study dulu sebelum wat entry tu....karang kalo silap info....ada lak org cakap i ni tak berilmu.....just ada maklumat je kan.....even sebenarnya setiap entry yg i wat ni....i dah kaji meaning for the phrase...kalo ada yg berkaitan agama....i dah surf web2 islamic.....cuma apa yg i tulis tu.....i tulis from my point of view...and i relate the story with my life....my past experience...lantak la korg nak cakap per....malas dah nak mikir....terutama pasal menda yg menyakitkan hati....dari dok pikir nak jaga hati org....baik pikir pasal hati dan perasaan aku sendiri...hati aku bukan ada sapa nak jaga pun...huhu....

dah la membebel byk tu....kita kembali ke pangkal jalan yer.....org slalu cakap ngan kita (biasanya org tua2 la)....kalo kita wat baik....akan dapat balasan baik....kalo buruk perangai....buruk la nasib korang satu hari nnti....tp kadang2 kita tak nmpak menda ni....bkn nak cakap org....aku pun sama....bila jadi something...ada la org cakap cenggini kat aku....masa tu aku tgk org yg menyusahkan idup aku tu idup senang lenang lagi....aku pikir la betul ker apa org cakap tu.....kalo betul....nape hamba ALLAH ni tak dapat balasan nya....tapi....tu la....

ALLAH nak suruh kita bersabar...dan byk berdoa padanya....ALLAH tak tunjuk kan pada waktu tu mungkin Dia nk uji tahap kesabaran kita....nk tgk camna kepercayaan dan keimanan kita padaNya.....nak uji sejauh mana kita blh bersabar tempuhi segala ujian ni....

kita akan dapat jawapannya satu hari nnti....percaya lah....sebulan...setahun....lama mana kita kena tunggu.....itu semua kuasa ALLAH....tak siapa yang tahu sume tu.....kadang2 cepat.....kadang2 lambat....berdasarkan apa yang pernah berlaku dalam hidup aku....ada yg lepas bertahun kita menderita....bersabar....baru kita nmpak jawapannya....baru kita nmpak pembalasan ALLAH tu...ada jgak perkara yg baru sangat berlaku dalam hidup aku.....tak sampai 6 bulan pun......aku dah nmpak jawapan dan pembalasan buat org yg dah menganiaya aku tu.....

kadang2 pembalasan yg ALLAH bg ni dalam bentuk lain....contohnya....ada somebody yg wat naya org....guna benda2 tak guna....beras kunyit...telur ayam bagai....tabur depan umah pompuan tu semata2 sebab pompuan tu tanak kat dia....tak pikir nape org tu tanak kat ko...tak sedar diri.....bila org ckp tanak je....wat keja syirik sume tu....tp perbuatan tu tak dibalas dgn perbuatan syirik yg sama....ALLAH bg balasan dengan cara lain.....bisnes dia lak yg jatuh....usaha bagai nak rak minta bantuan dari macam2 agensi...minta bengkel segala....sapa pun tak approve....projek sana sini melepas.....jgn kata projek besor....yg cikai pun tak dapat......

macam yg aku dah discuss lam topik berani kerana benar sblm ni la....kita kena yakin yg kita di pihak yg benar....bukan kita yg bersalah....kita teraniaya.....kuatkan semangat....bersabar selagi boleh....dan yg paling penting....yakin ALLAH sentiasa ada bersama kita....Dia tak akan bagi kita ujian yg tak mampu kita lalui....yakin yang satu hari nnti kita akan dapat balasan atas kesabaran kita dan kejayaan kita menempuhi ujian.....dan berkenaan dengan org yg dah menganiaya dan menyusahkan hidup kita tu....biarlah kuasa ALLAH yg menentukannya.....insyaALLAH....ada pambalasannya.....satu hari nnti......percaya lahhhh.....

Comments

Popular posts from this blog

Keychain handmade paper @ Liznim Kraf

Liznim Kraf @ Galeri Kraftangan Perlis

Tips Rawatan Demam Campak