Nuffnang

Saturday, June 4, 2011

Harga Sebuah Kepercayaan

assalamualaikum.....

hr ni cuti hr keputeraan agung....memula dok pikir gak nk gi keja tak hari ni....tp lastly pg tadi rasa cam tak sihat....so aku decide utk rehat kat bilik je la hari ni...cdg nak siapkan keja jahit manik baju sendiri...tp takde mood lak......last2 layan perasaan sorg2....huhu....

hari ni nak bincang satu topik humanity....berkaitan dengan kepercayaan.....dalam dunia hari ni susah kita nak kenal sapa yg sebenarnya boleh kita percaya atau tak.....kawan2.....sedara2....sama jer...sume bergantung atas diri seseorg tu....

kadang2 seseorg yg baru kita kenal lebih boleh dipercayai kalo nak dibandingkan dengan org yang dah lama kita kenal.....dan ada gak terjadi..... baru je kita kenal tak sampai setengah tahun...terus menghancurkan kepercayaan kita.....tambahan dalam zaman IT ni....lebih susah kita nak percayakan org....

juz imagine kalo org yg korg kenal baru 2 @ 3 bulan....korg tercerita la sket2 kisah hidup korg...dh dia yg tanya...dengan tgk pada latar belakang pendidikan dan karier dia....kita igt yg dia ni blh dipercayai....malangnya....dengan bangga dan megahnya....dia g wat post lam fb ni pasal kisah hidup korg...even dia tak mention nama korg....mesti korg rasa sakit hati sgt2 kan....sib baik dia dok jauh...kalo tak...mau AKU BAKO JERRRRR!!!!!!!!!!!!!

yg menyakitkan hati....sbb aku bukannya citer sume kisah tu...citer sket2 je....then dengan memandainyer dia nak tanya pendapat org kat wall dia....dia tatau apa kisah sebenar disebalik terjadinya sume tu....memandai nak tuduh aku.....mentang la skang ni aku dah pegang status ni....jadi aku je la yg jahat...aku yang tak betul....macam aku nak sangat sume ni jadi....kalo tak tau full story dok diam2 blh ak?? eeeiiiii.....mmg nak kena bako la nihhhhhhhhhh.......................

apa yg aku blh wat kesimpulan dari kejadian ni......kita kalo nak menilai kepercayaan org....bkn dari segi latar belakang pendidikan....bkn dari pekerjaan dia....bkn gak dari segi jantina....lelaki ker pompuan ker sama jer....ada gak yg tak blh percaya...

berdasarkan apa yg berlaku kat aku tu..aku pikir la...lain kali kalo kita nak tgk seseorg tu blh dipercayai atau tak....kita kena kenal dulu....maksud aku kenal peribadi and jenis mulut dia....mulut tempayan ker tak....bkn per....pengalaman aku la....ada la pompuan ni berumur sket la dari aku...sedara la jgk...means mmg dah kenal sejak kecik la kan...satu hari tu dia dtg tido kat umah aku...br aku kenal peribadi dia yg sebenar...y dia ni asal ada ape je sume nak citer kat org....even perkara yg remeh sesangat.....sblm ni ada gak bercerita sket2 ngan dia....but since dah tau mulut dia jenis tu...malas aku nak get involve ngan dia lagi....biar je dia dengan dunia dia....

setelah beberapa kali berhadapan dengan masalah ni...aku cuba pikirkan tips2 untuk kenal pasti org yg kita blh percaya...firstly.....cuba citer hal kecik2 dulu...hal remeh temeh dlu....kalo dia tak citer kat org lain....or tak mengila nak wat post kat wall fb ker...or tak sibuk nak tweet ker....kira ok la....then up sket....citer yg lebih sket....kalo dia masih ok lg....baru bleh nak citer hal peribadi or nak citer masalah ngan dia...kena kenal pasti dengan cara berperingkat la...jgn terus je citer....

last but not least.....berhati2 la dalam pergaulan seharian.....jangan terlalu mudah menaruh kepercayaan pada org lain...sama ada yg baru kita kenal atau yang dah lama kita kenal....sama ada sedara atau kawan2....sama ada lelaki atau pompuan....sama ada yg berpelajaran atau tak.....nilai betul2 dulu sebelum kita menjadi mangsa sebuah penganiayaan yang berpunca dari kepercayaan......

p.s gambar 3 org yg paling aku percaya lam hidup aku....my mak...my abah...n my adik....love you all so much....

No comments:

Post a Comment