Nuffnang

Friday, August 19, 2011

Kraf & Kilo

assalamualaikum.....

salam ramadhan to all of u.....sori lama tak wat entry....kalut sket ngan tempahan bulan puasa ni...nak carik duit raya lebih...kena la keja lebih sket yer tak...hehe.....

tp disebabkan satu insiden yang berlaku pada jam 11.24 a.m td (ikut rekod enset aku la)....aku terpanggil untuk wat entry ni...untuk kongsikan ngan korang dengan harapan perkara ni takkan berulang pada masa akan datang.....

as what been inform dalam post2 aku yg lepas...aku ni part time crafter.....mcm2 produk yg dijual kat Liznim Kraf.....dan macam2 services gak yg ada.....salah satu produk yg di offer ialah...Kertas buatan tangan.... (kalo korg nk lebih paham pasal ni...blh refer lam label my biz....ada entry2 kat situ)....

salah satu produk yg dihasilkan dengan kertas buatan tangan @ handmade paper ni ialah....note book.....cam yg aku letak kat gambar atas ni..... note book ni ada 3 size with 2 patern.... this one is the special design which come out with batik or songket or photo of places of interest in Perlis... yg lg satu design tu biasa je....kosong...just ada sket deco..... about sizes lak yg ni the biggest....saiz buku tulis sekolah....yg 2 lg is smaller....nnti lam entry lain aku citer detail...entry ni nak lepas geram dulu....huhu....

korg penah dak p kedai stationery then cakap.... "pakcik....saya nak beli buku nota ni sekilo....." korg mesti akan gelak bila aku tulis camtu kan.....biar betul....pakcik ni pun mesti pening lalat nyer la......note book ni kita kira unit kan....aku wat kraftangan ni pun baru lagi 4 tahun....tu pun lum penah jumpa la pelanggan nak beli notebook ni tanya kilo....

but....sejarah berlaku pagi tadi bila ada somebody call me....from one of gov agency....tak yah mention la agensi mana....karang malu lak....menjatuhkan maruah agensi tu jer.....ni lebih kurang la conversation aku n minah @@@@ tu.....

salam....blh cakap ngan hanim dari liznim kraf?
ya...saya cakap....
saya @@@@@ dari @@@@......saya ada rekod yg akak ada wat kraftangan kertas buatan tangan dari jerami padi...salah satu nya note book kan....blh saya nak tau harga produk akak dan berat....untuk rekod @@@@...

(berat????....biaq betui pompuan ni....) kalo nak tau harga akak blh la bg tau....tp berkenaan berat tu....kami jual produk ikut unit dik.....

ok....blh saya tau skang.....
skang akak tgh keja....list tu sume ada lam laptop kat umah....kalo adik nak....nnti mlm akak emel...juz sms emel address ke number ni....
ok kak....lam emel tu nnti kak bgtau nama produk....harga runcit...harga borong dan BERAT yerk....

(mood: aku dah hangin di bulan puasa)

dik.....produk akak bukan jual timbang kilo dik !!!!!!
(nak je aku tambah.....hang ingat aku jual serunding daging ker maruku yg blh sukat kilo??)
ok la kak....nnti saya sms.....

yg aku nak hangin sgt ni bkn pasai pa....sbb dia tak blh nak guna anugerah ALLAH yang paling berharga untuk dia iaitu OTAK....lantak la ko nak wat survey ker kaji selidik hapa ker....blh dak ko guna otak ko sama....jgn biar otak ko tu berkarat lam tempurung tu.....

kalo lam borang tu dah tulis BERAT pun....ko relate la ngan produk...kalo usahawan yg jual serunding ker belacan ker....blh la dorg jual kira kilo.....ni aku yg jual KRAFTANGAN ko lantak tanya brg aku notebook ni berapa kilo....mana aku nak tau...aku jual ikut unit....aku just timbang bila nak wat courier delivery jer.....coz nak wat anggaran harga untuk customer....tu pun timbang untuk nak kira freight charge jer...bukan timbang sbb nak jual kira kilo......

ni kalo aku citer kat abah...of coz abah akan cakap...patut la agensi tu tak maju2....dapat pegawai pun camtu.....kekadang bila pikir betul gak apa yg dia kata....kalo simple matter camni pun ko tak blh pikir......nak isi borang simple camtu pun tak blh nak related ngan keadaan semasa...tak blh nak related ngan bisnes tu...... camna nak pikir nak majukan usahawan....

so for me.....usahawan kena pikir cara nak majukan bisnes sendiri....jangan terlampau harapkan org lain.....jangan terlalu bergantung.....bimbang bisnes tak maju2 lak nnti.....

to all of my blog reader....kite kena pandai la relate sesuatu tu dengan keadaan semasa yg logik.....jgn terlampau bergantung pada apa yg ada di depan kita....guna otak.....and think out of box.....lagi satu....kalo pi beli notebook kat kedai korg jgn mintak beli kira kilo tauuu....hahahaha.... ;-)

No comments:

Post a Comment