Nuffnang

Sunday, August 21, 2011

Nostalgia Berpuasa...

assalamualaikum.....

hope u all fine...maklum ler dah nak dekat raya ni....yg duk kalut shopping pun dah ramai....aku lum mulakan aktiviti peberet tu lagi since hr ni lum gaji...huhu...sure korg cakap...alaa...kan wat bisnes....nak risau per psl gaji.....ye la....90% of my customer ni keja mkn gaji...so kebanyakkan nya nk bayo tunggu gaji la....wat masa ni survey je dulu brg yg berkenan di hati....dah target siap2 dah...hahaha...tu la keja aku tiap2 tahun...target awal2...last minutes baru pi shopping...biasa sangat aku shopping mlm2 raya....

tp tu zaman dh beso gini la....zaman kanak2...nak ada bj raya awal2 lg kalo blh...bila baju raya dah siap...dan simpan lam lemari.....tiap2 hari nak buka lemari tgk baju tu selagi lum raya...cam nak tercabut dah pintu lemari tu...hehe...

dalam banyak2 nostalgia bulan puasa....ada satu ni yg aku plg igt....masa first time aku puasa penuh....masa tu dah darjah 3.....masa darjah 1 n 2...puasa yang yok jerk....hehe...bila dah darjah 3....kena la puasa penuh....so sebagai insentif untuk aku puasa penuh....mak cakap nak belikan jam....uihhh...best woo.....

so...dalam pertengahan bulan puasa tu...dorg bw p shopping...beli jam....lawa jam tu...stail org dewasa....kira hebatla kalo budak2 pakai time tu...haha....aku suke giler time tu....tp lepas beli jam tu mak cakap "jam ni mak simpan dulu...kalo kakak puasa cukup baru mak bagi....kalo puasa tak cukup...mak mai antar blk kat kedai ni"......gulpppp...biaq betui....baru jer cadang nak pakai...mak terus amik simpan.....

blk dari shopping tu...aku langsung tak nampak jam tu.....tak tau mak simpan mana....huhu....penah gak aku cuba carik2 lam lemari....kat tempat mak biasa simpan barang...tp tak jumpa... (sori yer mak....)...tatau la nak carik kat mana....mana la mak aku sorok jam tu....buntu aku cari...so....nak wat camna...kena la sabar berpuasa....cheq sabaq ja la nooo......dah la carik tak jumpa...dok pikir la....bila la mak aku nak bg jam tu....hurmm.....

sabaq punya sabaq.....mlm raya tu mak aku panggil....igtkan nak wat pa.....rupanya nak bg jam baru.....bestnya bestnya.....akhirnya dapat la aku beraya ngan jam baru tu....lega ko....sib baik mak tak antar blk ke kedai...haha.....

tu kira salah satu cara parent nak motivate anak2 untuk puasa....ada gak yg janji nk bg duit....ada yg janji nak buka puasa mkn yg sedap2...terpulang pada kemampuan parent la....macam2 pandangan org bila parent wat camni utk galakkkan anak berpuasa...ada yg cakap...tak bagus...cos kita puasa ni kerana Allah...bukan kerana benda @ duit....

ye la....mmg la betul pendapat ni...tp cuba kita pikir dari sudut positif....kita wat menda ni pada kanak2 yg umur 12 tahun ke bawah je....tujuan kita baik...utk melatih dorg berpuasa....maybe at that moment budak tu puasa sbb nak duit....tp bila umur dia dah bertambah....pahaman dia terhadap agama Islam pun dah bertambah...dia akan paham...sebenarnya puasa ni adalah satu ibadah yg kita lakukan kerana Allah....pada ketika tu parent tak perlu lagi bg insentif macam ni untuk anak2...sbb dia sendiri dah terbiasa dengan ibadah puasa...dan dia paham yg dia wat sume ni kerana Allah....insyaAllah....

so...sama2 la kita meng'ikhlas'kan diri beribadah kerana Allah....

p.s. raya tahun 2008....kalo blh nak anggap raya thn 2009 tak wujud dalam hidup aku....

No comments:

Post a Comment