toilet??? eiiyeeerrkkkk.....

assalamualaikum.....

kalo ikut hati malas la nk mengentam di akhir2 tahun ni ...tp bila dah terlampau geram plus sakit hati dengan sikap dan mentality masyarakat kita ni....terpaksa la mengentam gak.....

tp biarla akak mengentam di ahkir tahun ni dengan harapan supaya 2014 nnti akak akan berdepan dengan manusia dan kes2 yg lebih bertamadun.....

akak slalu join expo jualan luar...so biasa sangat guna kemudahan awam ni...publict toilet....surau.....terima kasih la pada organiser2 event yg memikirkan untuk menyediakan kemudahan bg peniaga dan pengunjung demi keselesaan bersama...

namun...yg TAK BEST....TAK SYOK....MENYAMPAH... SAKIT HATI...GERAM sangat...sangat.....sangat....sangat ni....adalah dengan sikap orang kita.....tak reti dan guna dan jaga kemudahan yg disediakan tu....

before cakap pasal toilet....kita crita benda yg paling mudah dlu...sampah....yg pun satu hal yang akak memang menyampah.....org dah sedia berderet deret tong sampah....kalo kecil xpa la juga....ni tak...tong sampah besar gedabak tu ok...itu pun tak reti2 nk masukkan dalam tong sampah....ni akak tgk dengan mata sendiri....dorg bli mknan lam polisterin dan duduk lbh kurang 20 langkah ja dari tong sampah tu....tp lps mkn...blh plak tinggalkan sampah kat situ ja....kot la nk bgn buang lam tong sampah....ikut hati cam nk je campak dorg tu lam tong sampah....

kalo tong sampah pun camtu hal....just imagine camna jadi kat surau....dah guna kemudahan awam...tolong la kemas sket....ini dibiarkan telekung bersepah ja.....yg paling kurang sopan....bw masuk kasut lam surau....ko tak pikir ker org lain nk solat.....napa la buta perut sangat sesetengah manusia ni.....

crita pasal toilet lak mmg rasa cam nk marah org ja.....sangat kurang ajar.....tolong la pikir yg org lain pun nk guna gak kemudahan tu jgak....lepas membuang...tinggal camtu ja....bila org lain nk guna...serius nk muntah tgk sume 'benda2 kurang hajar' tu......kalopun flush nya rosak....org dah sediakan baldi.....otak dah ada...pikirla sendiri nk wat camna.....

nak salahkan cleaner pun tak blh dalam hal ni.....mana la org larat nk jaga kalo sampai tahap camni....kita yg sama2 gunakan kemudahan tu kena la sama2 jaga....dari sekolah rendah lg cikgu2 dah pesan suh jaga kebersihan.....bila dah besar bab tu jugak ko menyusahkan org.....dah besar2....dah tua2....tak reti nk jaga lagi...bukan nk mengata, but terpikir gak....camna la umah dorg agaknya yer....eiiiyerkkkkkss.....

ok la.....cukupla setakat ni dulu.......tahun depan akak sambung merepek lagi yer.....

as salam

Comments

  1. Mentaliti ja suma ni. Kalau kita ni fikir dosa pahala, mmg ssh nak buat keja2 camtu. Manusia...
    Follow blog saya doknganga.blogspot.com

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Keychain handmade paper @ Liznim Kraf

Liznim Kraf @ Galeri Kraftangan Perlis

Tips Rawatan Demam Campak