Cash & Carry

assalamualaikum.....

kalo tgk tajuk tu cam nak citer bisnes je kan...but sebenar benarnya akak nk citer pasal humanity kali ni....dh lama x wat entry humanity ni.....citer ni bukan lah utk mengaibkan mana2 pihak...tujuan cerita ni dibuat ialah untuk kesedaran....supaya tak akan berlaku dan berulang pada masa hadapan....semoga korg ambil ikhtibar dari cerita ni....

ceritera ni bermula kira2 8 thn yg lalu bila ada 2 org hamba ALLAH ni telah melakukan kesilapan yg menyebabkan dorg terpaksa bernikah dgn segera...bernikah dgn segera ni biasa la....kompem la kat Thai....pada mulanya cerita ni x dpt dikesan namun lama mana sgt nk tutup....biasa la kan...mulut2 org....kebanyakkan org x nk kata apa2 pada dorg ni..juz mendoakan dorg berubah dan perkara ni x berulang.....atas dasar benda dh jd....dan kita pun xtau apa nk jd kat kita nnti.....

but dlm ramai2 sedara tu...ada la sorg ni.....bukannya makcik kepoh pun....but mulut blh tahan laser la...bila dgr citer tu...terus melaser pada pasangan tu....dan mak ayahnya....agak pedih jugak kot kata2 dia...sampaikan si ayah berkata "x pa la....ni masa kita...masa dia x tau camna..."

setelah melaser tu....dia pun jaga la anak2 dgn baik...x bg anak2 bw kwn2 pompuan ke umah even hari raya....ya la...maybe nk elak benda2 x baik berlaku kan...ok la tu....

tapi....takdir ALLAH x siapa yg duga...dlm usia lebih separuh abad....dan setelah bersendirian hampir 20 thn...akhirnya dia jatuh cinta....malangnya dgn suami org yg ada 6 anak dan muda lebih 10 tahun dari nya !!!! dia lupa diri...lupa dunia dgn cinta....dari seorg yg berstatus profesional yg menjaga pergaulan dan tatasusila....dia dh x kisah kena maki dengan wife org tu.....dari seorg yg menjaga agama dan dirinya...dia dh x kisah keluar berdua duaan dgn lelaki tu....cakaplah apa pun...nasihat la apa pun....dia saja yg betul....

akhirnya....dia telah berkahwin di sempadan...kerana menyembunyi perkara tersebut dari pengetahuan isterinya....dan perkara yg dilaserkan dulu akhirnyabukan berlaku pada anak2nya....tapi dirinya sendiri...tgk la mcm mana pembalasan ALLAH.....kita khuatiri ALLAH balas pada anak2nya....tp ALLAH balas pada dia....mmg betul2 x dijangka....

moral of the story....jgn kita mengata org dari belakang or melaser org dari depan....kita sume manusia biasa...yg x tahu apa akan jadi pada masa depan...ada yg kata...jgn kata kat anak org...kot jadi kat anak kita.....tp kuasa ALLAH...benda tu jadi direct kat kita....sama2 la kita memperingati....yg penting.....ingatlah.....hanya ALLAH Yang Maha Berkuasa....

Comments

  1. Pengajaran hidup yang sangat berguna. Best! Best!

    ReplyDelete
  2. yess....semoga jd ikhtibar utk kita semua....

    ReplyDelete
  3. pengajaran berguna..
    balasan Allah adalah pasti.

    ReplyDelete
  4. yaa....semoga tak akan berulang pada sesiapa saja...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Keychain handmade paper @ Liznim Kraf

Liznim Kraf @ Galeri Kraftangan Perlis

Tips Rawatan Demam Campak