Jauhi Hasad Dengki


assalamualaikum....

sehari dua ni ntah la...rs cam best je menulis berkenaan motivasi, luahan rasan islamik ni....mgkn sebab ada kaitan dengan apa yg berlaku dalam hidup sy dalam masa terdekat ni....

pernahkan anda semua terbayang...bila bangun tidur pada satu pagi..dengan penuh semangat untuk memulakan hari...kita pun buka la pintu rumah...pada masa tu apa yang kita nampak ialah selonggok "beras kunyit dan sebutir telur ayam" di depan pintu pagar....takkan la org nak sedekah pulut kuning n telur rebus pepagi buta kot.....of coz lam kepala otak kita time tu terbayang perkara yang bukan2...n sedikit sebanyak kita akan berasa takut....dan bimbang....

itu adalah salah satu contoh perbuatan HASAD DENGKI yang masih berlaku pada zaman ni....kalo dengar citer cam tak logik...tp hakikatnya masih berlaku di zaman serba canggih ni...di zaman 4g ni...sume tu hanya lah jalan yg mudah n singkat bg org yg TAK beriman dan TAK berotak untuk melaksanakan niat buruknya...

perangai hasad dengki ni mmg buruk...ya la...bila tgk bisnes org makin maju...sibuk nak jatuhkn...bukan nya nak majukan bisnes sendiri...tp dok sibuk hal org lain...apa salahnya masa yg ko guna utk menyibuk hal org tu digunakan untuk memajukan diri n bisnes sendiri....yg sedihnya...kalo bisnes yg nak dijatuhkan tu bisnes trilion tu logik gak...ni tak...bisnes yg lg kecik dr bisnes dia...kalo kata takut pada persaingan pun tak logik gak...bisnes jenis lain2...kadang2 kita pun tak paham dengan org spesis perut busuk ni.....

kadang2 bukan sbb bisnes sgt...kadang tu tackle pompuan...org tak layan...then tgk pompuan tu dgn org lain...mula la nak dengki.....nak wat keja2 syirik segala macam....sedar la diri sket....ko tu dah ada anak bini...org yg ada otak of coz tanak cari susah ngan ko....tak paham2 bahasa sungguh ko ni yer....

cuba kita tgk...org yg spesis dengki2 ni...senang tak hidup dia...kalo senang pun...jap jer...sbb Allah nak uji dia...then kita tgk la apa yg jd pas tu....lagi satu hati dia tak akan pernah tenang...melihat kebahgiaan org lain...dia jer nak lebih...apa yg org ada dia nak...nak lebih dari org...bila tak dapat tu mula la nak wat keja yg sesat sume tu...

kesan dari perbuatan hasad dengki ni mmg dasat...terutamanya kalo dah melibatkan perbuatan syirik...(mcm yg dibincangkan dalam post sebelum ni)....kesannya bukan saja pada individu...keluarga, jiran tapi seluruh masyarakat....kadang2 kita penah dengar ada yg membawa kepada kematian...nauzubillah.....dan bayangkan mcm mana hukumnya manusia yang dah menyebabkan kematian tu...ko jawap la dgn Allah nnti....

oleh tu....jauhi la sifat dengki ni....satu sen pun tak guna...menyusahkan adalah...bersihkan hati kita dari segala kekotoran ni....dekatkan diri dengan Allah..insyaAllah...kalo kita dekat dengan Dia...Dia akan jaga kita...Dia tak akan sekali2 biar kita dalam kesusahan...kalo terasa cam nak dengki kat org jer....cepat2 istigfar....mohon ampun dari Allah....

dan bg yg dah jadi mangsa dengki org lain pun sama gak...kuatkan diri n hati kita dengan cara mendekatkan diri dgn Allah...manusia boleh menyecewakan kita...tapi Allah tak akn sekali2 mengecewakan hambanya...Percayalah.....

ALLAH HU AKBAR.....


Comments

Popular posts from this blog

Keychain handmade paper @ Liznim Kraf

Liznim Kraf @ Galeri Kraftangan Perlis

Tips Rawatan Demam Campak