Tanggungjawab


assalamualaikum....

dah lebih 10 hr tak sempat nak ber blogging....mcm2 hal jd....memula tak sihat...pastu banyak keja...pastu terlibat ngan karnival angin timur bendang....mcm2 la...ni br ada secebis masa...

kali ni rs nya nak bincang pasal perangai manusia....pasal manusia yg menumpang di muka bumi Allah ni.....kita semua manusia yg dijadikan Allah dgn serba kekurangan....disebabkan tu kita perlu menginsafi kejadian kita....dan jangan berpikir yg kita mampu menongkat dunia untuk selama2nya...kita tak tau bila kita akan dijemput oleh Nya....so...marilah kita sama2 muhasabah diri kita sendiri...

cuba pikir adakah selama ni kita menjalankan tanggungjawab yg diamanahkan Allah dengan sesempurna dan semampunya...macam mana nnti kalo Allah persoalkan sume tu...mampukah kita menjawabnya...kalo sesama manusia kita berbohong...tp dgn Allah....

so...tunaikan lah tanggungjawab yg Allah bg kat kita...tak kira sama ada tanggungjawab keja...rumahtangga...atau lain2 dengan semampu yg blh....bg yg dh punya tanggungjawab berumahtangga....tunaikan seadanya...ingatlah...Allah dh bg tanggungjawab tu..tunaikan ja la.....

dan lagi satu...bila dah ada tanggungjawab tu...tak yah la sibuk2 nak 'ayat2' org lain kalo rasa tak mampu....terutamanya for men....igt la...tak sume pompuan korg blh ayat...tak sume pompuan 'gila' laki org....org yg masih berfikiran waras...akan menilai sejauh mana kemampuan korg....akan menilai sikap dan perangai korg sblm dia wat keputusan..kalo rs nak hidup ngan menipu hentikan la...lg satu ..kalo takat cikai2...tak yah la....tak pasal2 nak wat movie tarik rambut ngn bini korg....sedar2 diri la sket....kalo korg tu dh ada Dato ke...blh bg dia banglo ke...berbaloi gak tarik rambut....hehe...acah je....

lg satu...tolong la jgn MENANGGUK DI AIR KERUH....bila dgr pompuan ni ada masalah....sibuk2 ja korang nak menyelit...nak 'menumpang kasih' konon....eiiiiyerkkkkkk....tolong la jgn wat ayat yg mengelikan camtu.....blh muntah hijau org yg baca tau....cuba pikir dengan mengunakan kewarasan akal yang maksima.....org tgh ada masalah...sepatutnya...kita kena simpati...kalo tak blh tlg pun.... at least...tlg dgr masalah dia....ni tak...nak tambah beban org lg..ya la nk menyendeng2...kalo bini ngko tau...tak pasal2 dia kena serang lak karang...padahal masalah dia pun dah selonggok....sampai hati ngko kan...tak kesian org langsung....tak dak hati perut punya manusia....

berbalik soal tanggungjawab tadi....bila korg asyik menyendeng ngan org lain...bukankah tanggungjawab pd isteri n anak2 sedikit sebanyak dh terabai...fokus dah lari kan....lagi satu....walaupun benda ni nampak terlalu remeh..tp patut dipikirkan....korg penah pikir tak setiap sen yg korg sms atau call tu...direct cakap...yg korg guna utk mengatal tu....yg sepatutnya korg belanja kepada anak bini korg tu apa hukumnya....aku tanak ckp...pikirla sendiri....

kadang2 kita pikir...nape rezeki kita berat...nape hidup kita susah...nape kita minta something dr seseorg@agensi@gov tak dapat2...org yg minta kemudian dr kita dh dapat...kita jgk lum dapat2....kita jgn salahkan org.....muhasabah diri kita dulu....adakah kita menunaikan tanggungjawab kita yg diamanahkan Allah.......mungkin Allah tak nak bg sume tu kat kita sbb tanggungjawab yg dh ada pun tak mampu nak disempurnakan...pikir2kan lah.....

p.s. gambar - sweet memory with my brother at tea plantation cameroon highland....thn 2007....cam kelakar je gambar tu...muka control penat panjat ladang teh...he....

Comments

Popular posts from this blog

Keychain handmade paper @ Liznim Kraf

Liznim Kraf @ Galeri Kraftangan Perlis

Tips Rawatan Demam Campak