Syirik


assalamualaikum......


sempena malam jumaat ni rasanya nak bincangkan pasal keagamaan....walaupun saya bukan pakar dalam hal ni...tapi insyaAllah saya akan kongsikan pengetahuan dan pengalaman saya seadanya....sekadar untuk perbincangan....segala salah silap saya mohon maaf...dan kiranya ada yg sudi bg komen...saya alu2kan dgn jutaan terima kasih...

untuk kali ni rsnya nk ceritakan pasal syirik.....mengikut wikipedia.....Syirik adalah perbuatan menyekutukan Allah dalam apa juga bentuk sama ada perkataan, pegangan, perbuatan dan iktiqad iaitu dengan menjadikan suatu yang lain iaitu makhluk bernyawa atau tidak sekutu bagi Allah.

Menyekutukan Allah jelas dianggap syirik apatah lagi perbuatan mengaku diri sebagai tuhan. Lebih mengundang bahaya apabila golongan ini ada di dalam masyarakat sama ada diketuai orang Islam atau bukan Islam....(kalo nk lebih clear lg...blh search psl syirik kat web2 islamic)

mmg jelas perbuatan menyekutukan Allah adalah satu dosa besar...tp hingga ke hari ini masih ramai manusia melakukan perbuatan tu....tak kira golongan terpelajar ker...tak ker....golongan di kampung ker...bandar ker....sama jer...tatau la nape dorg blh lupa yg kuasa Allah melebihi segala2nya....naper sampai tahap mempercayai kuasa lain selain Allah...

kalo org citer kat kita berkenaan perbuatan ni....kita kdg2 tak percaya....kita mesti terpikir..."zaman it ni ada lg ker org nak wat sume menda tu"....tp pada hakikat sebenarnya.....masyaAllah.....lagi dasyat....kalo tak kena kat kita @ org terdekat dgn kita...mmg susah kita nak percaya...tp bila terkena sekali....baru kita nak percaya...

penat ja dr tadika...masuk skolah rendah...sekolah menengah...masuk u/ipt....ustaz n ustazah dh crita berkenaan kuasa Allah....bila tua bangka....hilang ingatan agaknya...wat sume keja syirik ni....tackle pompuan tak dapat...gi wat benda syirik...dh org tu tanak kat ko tak sedar diri lg....tgk bisnes org lain lbh maju.....tak puas hati...wat keja syirik lg...kalo tak puas hati....usahakan la majukan bisnes ko...yg nak kaco bisnes org ni pa hal...satu punya penyakit nih.....nape la singkat sangat pemikiran manusia ni....nak jalan mudah ja....

tak pikir ke pembalasan Alllah nnti...bukan nnti akhirat...kat dunia ni pun kita blh tgk....senang sgt ker hidup org yg wat keja syirik ni sume...bahagiakan hidup dorg....of coz not...sebab hidup dorg penuh dgn hasad dengki yg menyebabkan dorg lbh percayakan kuasa lain selain Allah...

sebenarnya...dorg ni jenis yg nk cepat dalam mencapai matlamat....dorg tatau ker...kalo kita minta kat Allah dgn bersungguh2...dgn penuh keyakinan...Allah dh janji nak makbulkan doa kita....tp dorg ni lebih yakin pd benda lain....dan kat sini la silap dorg....

kdg2 org yg wat perbuatan ni pandai sembunyikan 'topeng' dorg....kita tgk dorg tutup aurat...wat ibadah...siap citer kat org pasal ibadah dorg...bg org yg tak kenal "hati' dorg mesti tak akan syak perbuatan dorg....tp bg yg arif...akan tau segala yg cuab disembunyikan...oleh itu hati2 lah....dont judge a book from its cover yer.....

perbuatan syirik ni bkn sj mendatangkan kesusahan pada seseorng...tp pd keluarga...masyarakat...macam contoh td...tackle pompuan tak dapat...wat benda syirik...kalo menda tu menjadi...terjadi la sesuatu perkara yang tak diingini pada pompuan tersebut...bkn pompuan tu je yg susah...seluruh keluarga....jiran2 akan turut susah dgn perbuatan tu...

lagi satu dalam perniagaan...kita selalu dengar org cerita...ada org wat menda tak elok pd bisnes dia...ada org niat tak elok...bila sy terlibat dalam dunia bisnes ni...sy akui...menda ni mmg wujud....kita tentu penah dgr org citer...p kedai tu...tp tgk kedainya tak buka...tp bila jumpa tuannya...dia cakap dia buka kedai hr tu...satu lagi...meniaga ramai2 (expo)...brg org lain sume laris...brg kita tak laku2 gak...mcm2 lg...kalo benda mcm ni terjadi...bkn je bg kesan pada individu tu...tp bygkan mata pencarian seluruh keluarganya tersekat...tergamaknya manusia wat sume ni....

andai kata kita rasa sesuatu yg "lain"...siasat la...dan ada lebih baik kalo kita tanya pada org yg pandai agama...cari penyelesaian..jgn biar menda ni berlarutan...jgn biarkan syaitan terus ketawa bila dia berjaya memporak perandakan hidup kita...buktikan pada org yg wat keja syirik tu sume...yg kuasa Allah melebihi segala2nya..tunjukkan bahawa perbuatan dorg tu salah dan menyimpang jauh dr agama suci kita...

dan sebelum menda yg tak elok sume tu jadi kat kita...lebih baik kita protect diri kita..... dgn ayat2 suci Allah........bkn ker prevention is better than cure....tak kira la zikir ker...Al Quran ker....jgn lupa Allah....jgn lalai walau sedetik supaya menda ni tak blh dekat pada kita...insyaAllah....

marilah kita sama2 ingat mengingati......

Comments

Popular posts from this blog

Keychain handmade paper @ Liznim Kraf

Liznim Kraf @ Galeri Kraftangan Perlis

Tips Rawatan Demam Campak