Jam Melayu.....

assalamualaikum.....

pejam celik pejam celik hari ni dah lebih seminggu aku tinggalkan bumi Indera Kayangan....rasa cam baru je semalam aku kat perlis lagi...betapa cepatnya masa berlalu....mmg kita tak sedar....

mmg masa tu penting.....kalo tak org tak dak la nak gantung jam besar2.....takdak la nak pakai jam mahal2.....opsss....kontroversi lak sebut jam2 ni...hehe....

so camna lak dengan jenis manusia yang mmg tak ambil berat pasal masa....sebenarnya dia bukan jer menyusahkan org lain tapi juga dah mencuri masa org lain.....contohnya bila janji nak datang kul 1....kul 2 tak datang2 lagi....jd masa yg org tunggu dia tu dah blh guna utk wat keja lain dah....tp dia bukan pikir pun menda ni...kira org ni jenis pentingkan diri sendiri gak kan.....

lg satu bg yg suka sangat2 dengan perkataan ON THE WAY !!!! lum pakai bj...bila org call....dah cakap on d way dah....tgh minum kopi pun...bila org call...blh je cakap...."jap2....5 minit lagi nak sampai...on d way...on d way...." cukup2 la menipu org dgn perkataan on d way tu.....apa salah cakap terus terang...."aku lewat sket la....tgh minum kopi kat umah lg ni.....lg setengah jam aku sampai...." susah sangat nak berterus terang camtu....kdg2 benda ni dh jd cam habit bg dorg....kalo tak menipu sehari rasa nak kena kanser ati perut kot.....

itu baru bab on d way....bila sebut bab masa ni... lg satu kita tak blh lari dari perkataan JAM MELAYU....aku pelik betul nape asal lambat je jam melayu...asal lambat je jam melayu...asal jam melayu je lambat...hehe....benda ni dah jadi satu sinonim....bg aku ni adalah salah satu perbandingan yg amat tak adil....bukan sume org melayu lambat cam jam melayu....aku tak nafikan...mmg ada yg lambat cenggitu....tp tak adil la kalo nak kata sume org melayu camtu....

bila pikir2 balik naper org guna istilah jam melayu ni....sbb salah org kita jugak....org kita yg menyebabkan panggilan tu wujud....contohnya....selalunya kalo kita g mesyuarat.....kalo surat jemputan bgtau kul 9 pun....kul 10 kdg2 lum tentu mesyuarat blh mula....nak tau nape.....sbb tak cukup korum.....penah g satu mesyuarat bisnes dulu....mula lewat hampir 2 jam.....dah la korang wat mesyuarat libatkan org bisnes....dok lewat2 camtu....2 jam tu kalo aku jahit manik dapat dekat2 RM2o dah tau...buang masa sungguh..dah tu buang duit org lak.....menda ni bukan kita nak salahkan penganjur...tapi salahnya pada peserta mesyurat tu la....nak kata jam takde kat umah tak logik jgak zaman ni sume pakai handphone.....at least mesti ada jam kat handphone......ala jam tangan pun murah2 jer.....nk yg RM10 pun ada.....tak kan tak mampu beli....kata wat bisnes.....opsss....jam tangan lg....sensored....sensored....hehe...

so....bg sume yang baca blog ni....moral of the story kali ni.....cukup2 la menipu ngan perkataan on d way tu....dan.....jgn bg org ckp kita ni melayu yg guna jam melayu....bak kata JKJR....kita mampu mengubahnya...hehe.....

Comments

Popular posts from this blog

Keychain handmade paper @ Liznim Kraf

Liznim Kraf @ Galeri Kraftangan Perlis

Tips Rawatan Demam Campak