Nuffnang

Thursday, May 12, 2011

Ketua.....layak ker???


assalamualaikum......

letih sket la mlm ni....setelah menyettlekan beberapa urusan penting.....ke hulu ke hilir aku hr ni....ngan medical check up la....hr ni gak br aku kalut nak wat.....mana ngan angkut brg lg.....mlm ni...hambik ko...letih yang hamat dah....

dlm pada tu ada la somebody call aku berkenaan group micro credit bank ------ lak dah....utk kemasukkan ahli baru.....sblm aku mai sini hr tu aku dah tnya...if anything yg libatkan aku yg aku kena sign....bg la siap2......dorg ckp tak dak...takyah sign pn tak pa.......dh aku mai sini pakat kalut nak suh aku blk sign lak....sabaq ja la....

for me....menda ni tak akan jadi masalah kalo maklumat disalurkan dengan betul dari atas ke bwh....kalo kat sekolah....maklumat disalurkan dari kementerian...ke jabatan....ke guru besar...ke guru...dan akhirnya pada murid....lam kes usahawan ni lak....maklumat disampaikan dari bank pusat...ke pengurus bank cawangan....ke pegawai yg berkenaan....ke ketua kumpulan....dan kepada sume ahli kumpulan....kalo salah satu dari saluran tu bg maklumat yg salah....abis la semua yg kat bwh dapat maklumat yg salah.....

lam kes aku ni...smlm sebenonya dah ada somebody call me....suh blk sign mendalah tu...so aku ckp la yg aku tak blh blk lg...dia ckp ok....tetiba hr ni org lain lak call....dh ckp kena blk la plak.....haisshhhh...penin haku camni aihhhh....semlm ckp tak yah....so aku direct call pegawai bank yg incharge menda ni nk kompemkan cemana....kitorg bincang and dari situ baru aku puas hati dgn penerangan dan penyelesaiannya....aku tak yah blk pun tak per daaa.....

bg aku menda ni simple je....as long as sume yg terlibat paham setiap maklumat yg disampaikan....dan kemudiannya menyampaikan semula maklumat tu dengan betul....tak akan timbul masalah...terutamanya pada KETUA...tak kira la ketua kumpulan ke.....ketua kelas ke.....ketua murid ke....ketua kampung ke.....bukan aku nak cakap la....banyak kali dah jadi menda ni....ketua tu yg bagi info tak tepat.....dan info yang tak lengkap....

bukan aku nak mempertikai kredibiliti seorang ketua tu....tp kalo dah byk kali sangat aku dapat info silap...tensen gak eden ni hah....aku penah terima tanggungjawab jadi ketua....zaman sekolah dulu.....dan aku faham bukan senang.....sebab tu aku skang ni aku slalu tolak offer jd ketua ni....aku cukup heran camna somebody tu blh terima offer jd ketua walhal slalu jer dia wat menda tak betul...contohnya selalu bg info yg salahdan tak tepat pada org bawahan...tak tau nak wat keja dan org lain yg kena wat keja utk pihak dia....dan tak pandai nak handle problem yg melibatkan org atasan dan bawahannya.....

ada sesetengah org ni sampai tahap offer diri nak jadi ketua....padahal tak reti wat keja....ada gak yg jadi ketua sebab dalam ramai2 yg ada tu dia je paling layak...yg lain lg dasat@teruk....

so....bg sesapa yg baca entry aku kali ni....korg pikir la dulu tiap kali korg teringin tergedik-gedik nak jadi ketua.....layak ker korg....mampu ker korg nk pikul tanggungjawab sbg sorg ketua tu..adakah korg akan menyusahkan org lain......kalo korg rasa korg mampu it is ok..teruskan.....but kalo korg rasa korg tak mampu....LU PIKIR LA SENDIRI.....

p.s.... korg rasa kucing tu blh ker jd ketua pada itik2 tu....hehehe.....

No comments:

Post a Comment