Nuffnang

Friday, May 6, 2011

Release Tension.....

assalamualaikum.....

dah dua tiga hari aku blur....takde idea nak tulis....sib baik malam ni Allah bg idea untuk aku menulis....alhamdulillah.....

rasanya sume org berhadapan dengan stress....hidup.....hari2 mesti ada je dugaan dan cabaran....kerja....bisnes.....family....kwn2....macam2 lagi la......kalo org ckp p planet marikh la takde cabaran...korg sure ker....cuba pikir...kalo korg p sana...korg nak mkn per....camne korg nak komunikasi ngn alien kat sana....lg satu kat sana ada ker line broadband.....hehe....dan lagi satu kalo org cakap mati la takde cabaran....mana lak takde cabaran.....bg yg beragama Islam kita dh diajar yg kita akan ada kehidupan di alam kubur....dan bila bila kita dihidupkan semula...kita akan berhadapan dengan cabaran di alam akhirat lak nnti...yg mana... sume susah senang di sana tu ditentukan oleh amalan kita pada hari ni..

stress ni mmg akan beri kesan negatif dalam hidup kita.....and sometime stress ni bagi kita penyakit.....contohnya...tekanan darah rendah....aku ler tu...tp takde la tahap nak pitam lagi okey......he....aku akui tiap2 kali aku stress tekanan darah aku jd tak normal....menda ni dikesan sejak aku hadapi tekanan hidup thn 2009 yg lepas.....so skang ni bila aku dah settlekan masalah hidup yg amat besaq tu....alhamdulillah....tekanan darah aku dah kembali normal....stress ni juga la punca kepada masalah2 sakit mental dan jiwa......kalo perasaan kita tak dapat dikawal....kita memang akan terdedah pada risiko sakit mental sume tu.....dan yang paling dasat....sampai ada yang bunuh diri sebab stress...dulu....bila dengar org bunuh diri aku slalu kata....."bodo tul la....sket2 nak bunuh diri"....tapi bila aku berdepan dengan masalah tu....baru aku faham....naper dorg bunuh diri.....dan waktu tu aku amat2 bersyukur pada Allah sbb Dia masih jaga aku...jaga fikiran aku dari wat sume tu....Allah juga bg aku keluarga yg bg fully support utk aku.....alhamdulillah Ya Allah....

so sebagai rasa syukur pada Allah....aku nak kongsikan di sini antara perkara yang kita blh wat untuk release tension aka kurangkan stress.....ok....kalo masalah kecik2 tu...aku wat mcm2.....kadang2 aku tulis lam kertas....conteng2...pastu selit la mana2....kdg2 bila mengemas...aku jumpa kertas "luahan tension" aku tu....tergelak sorg2 lak bila baca...ada gak kdg2 aku amik bj nak basuh.....masuk bilik mandi...sental baju sambil nangis.....(jgn sental kuat2...krg koyak....)...kadang tu....ambil wuduk....solat....terus tido...insyaAllah bila bangun kita akan lupa masalah tu...ni yg plg afdal la sebenarnya.....

tu bg masalah kecik...kalo masalah besar cam hr tu....memula mmg aku blur.....tp alhamdulillah coz family aku supportive.....so bila kita hadapi sebarang masalah memula rujuk family dulu....kalo family kita cam tak blh trima kita...try cari sedara terdekat...then kawan2....yg blh faham masalah kita...mintak dorg tlg slow talk ngan family kita....bila family kita faham....ni akan memudahkan kita mendapat sokongan.....dan kadangkala perlindungan......

bg family yg faham....dorg akan bimbing kita supaya dekatkan diri dengan Allah....aku akui hikmah disebalik dugaan besar yg aku alami ialah aku semakin mengenal Allah....sebelum ni aku mmg belajar agama tp kdg2 tu aku lalai...so...bila dah berdepan masalah ni...family aku bg aku buku2 doa untuk aku baca....suruh aku hafal certain2 ayat Quran...untuk menguatkan semangat aku dan sebagai pelindung....ya la....bila kita stress kita lemah...time kita lenah tu syaitan mudah nak hasut....sebab tu kita kena banyak baca ayat pelindung...dan sesetengah ayat yg dorg suh aku hafal tu sebenarnya mmg dah aku hafal time sekolah dulu...cuma ms tu tak diamalkan....contohnya 4 ayat terakhir surah Al Hasyar...tu mmg elok untuk kita....

maybe sbb tu aku tak penah pikir nak wat keja gila walau dalam hati aku kdg2 rasa nak bunuh je manusia tak guna yg menyusahkan hidup aku tu....tapi Allah tetap jaga aku....tetap pelihara perbuatan aku...

kadang2 bila dah terlampau stress n asyik menangis dan kita tak blh nak baca apa2 dah juz buka mp3 ...aku slalu buka surah Yasin atau Zikir Munajat....biasanya buka dari phone jer....zaman ni dah banyak phone canggih manggih...apa salahnya kalo kita simpan bacaan2 Quran dalam tu...at least ada ayat Qursi, surah Yasin, Zikir....kalo ada lg banyak...lg bagus.....

aku nk citer banyak2 pun siapalah aku...aku pun br je survive dari masalah besar...cuma apa yg aku tulis ni sebagai satu tanggungjawab untuk berkongsi dengan org lain supaya bila korg bermasalah...at least korg dah ada panduan....

k la...nnti la sambung tulis lagi...nak tido la...letih mandi laut petang tadi...ombak besar ko.....hehe...

No comments:

Post a Comment