Nuffnang

Tuesday, December 6, 2011

PMS ker ??

assalamualaikum.....

kalo korg perasan lam minggu ni banyak je aku hangin kat sini....control kejap...terlepas blk....kadang ok....tetiba hangin lak.....ish...aku sendiri pun pening......last2 aku terpikir...aku ni PMS ker....so mula la aktiviti surfing n searching internet ni.....

ikut info2 yg aku dpt n aku paham...Pre Menstrual Syndrom (PMS) ni terjadi pada kebanyakkan wanita....tak kira remaja atau dewasa.....biasanya terjadi beberapa hari sebelum period hingga awal2 period...macam2 syntom yg terjadi....berbeza mengikut individu dan umur.....

antara synthom yg biasa berlau ialah terlalu emosional....cam aku la....hangin jer.....bila dah ok skang ni br aku sedar....watpe aku dok hangin sume tu....ishh......patut la dlu....ada somebody tu akan tanya soklan ni bila tiap2 kali aku emo..."awak period ek".....rupanya dia mmg dh detect yg aku ni jenis pms...huhu...

ada gak yg sakit di beberapa bahagian badan....sakit pinggang...lengguh2 badan...dan ada gak yg berubah selera mkn....cthnya cam takde selera mkn.....

faktor2 terjadinya pms ni....maybe disebabkan perubahan hormon time nak period tu...perubahan bhn kimia dalam otak dan mcm2 lagi.....bab ni aku tanak komen lebih la....not my field......so...sebagai penyelesaiannya....bab sakit2 tu...firstly...try to relax....then kalo dah tak blh tahan lagi...better refer doctor la....but before jumpa doktor tu...seeloknya korang tau sket2 info about korg nye menstrual period ni...cthnya bln lepasnye brapa hr bulan....slalu brapa hari....biasanya apa sindrom period korg....prepare la sket2.....


kalo bab emosi tu.....kalo blh control emosi tu...jgn hangin jer manjang....tiap2 bulan ada saja yg jd mangsa keadaan...sian dorg.....hangin2 ngan org...then lepas period tu menyesal...cam aku......huhu....

aku harap pas ni aku blh control sume tu....kalo blh tanak la hangin2 lg.....pada insan2 yg dah jadi mangsa keadaan tu....minta maaf sgt2....sori yer....skang ni baru sedar kesilapan yg lepas tu....betul2 menyesal....minta maaf pada semua.....


 p.s :  bw2 berehat bila rasa nk hangin kat org...huhu....

No comments:

Post a Comment