Erti Kawan

assalamualaikum.....

kita selalu dengar org cakap kwn mkn kwn....bukan mkn yg ngap tu....ni simbolik punya mkn....kwn mkn kwn kat sini maknanya seseorg yg sanggup aniaya kwn sendiri demi kepentingan diri sendiri tanpa memikirkan  kesusahan yg ditanggung oleh kwnnya akibat perbuatan dia tu....hah amik ko...panjang gitu...haha.....

kalo secara logiknya kita pikir...ada ka org sanggup nk wat camtu kat kwn2...terutamanya kwn baik sendiri...kalo dalam movie or drama kita tu ada la kita tgk citer pasal ni...tp ni di alam nyata...ada ka...

korg jgn terkejut kalo mmg ada org camtu...kadang2 kita tak faham apa erti kawan bagi dorg nih....sampai tergamak dorg nk sakitkan hati kwn baik sendiri....sampai hati aniaya kwn sendiri....sanggup tgk kwn sendiri dalam kesusahan.....

byk dah akak dengar kes ni....ni terjadi lg.....cuba korg bayangkan...(bg yg lelaki la)...kwn korg kat satu tmpat tinggal (taman/kmpg)....dah tu keja skali lak....mmg kwn baik la...dia tau korg dah ada gf...tetiba memandai cari info pasal gf korg....kan skang ni zaman IT.....n sms gf korg nk berkenalan...bila pompuan x bls...siap call kul 2 pagi lg......apa perasaan korg kalo korg tau pasal ni.....rasa nk pijak ja org camtu kan....

tu la yg berlaku br2 ni...sib baik la gf tu bgtau bf dia bila dia dapat sms dr number yg dia x kenal tu...memula dorg igtkan ada kwn2 nk main2...nk wat lawak ja...tp bila bf dia cek kat nset dia...rupanya number kwn dia sendiri...yg dia kenal sgt2....tak benggang ka camtu...

pelik kan bila ada org wat camni...padahal dia sendiri dah ada gf....napa nak potong line kwn sendiri lak....nak aniaya kwn sendiri...nk take over awek org lak....penah tak dia terpikir kalo org wat dia camtu....kalo org lain dok kacau2 awek dia...apa perasaan dia...geram? marah? sakit hati? org lain pun camtu gak....tp nk wat camna...org yg wat camni mmg x pikir panjang dah....lg satu dia pikir x camna perasaan awek dia kalo tau dia wat perangai camni...mesti frust giler kan....

tu la...sebelum wat sesuatu tu pikir la dlu...pikir baik buruk dulu...pikir akibat perbuatan tu...jgn pikir nk syok ja kan...syok tu kejap ja...tp akibat yg nk ditanggung tu lama...takkan kwn tu nk biar ja ko kaco awek dia....mesti dia wat something kn...sanggup ka ko nk tanggung....so...ingat la....cam yg akak post sblm ni....buat baik berpada-pada...buat jahat jangan sekali.....so....pikir pikir kan la yaaaaa........

salam.....

Comments

Popular posts from this blog

Keychain handmade paper @ Liznim Kraf

Liznim Kraf @ Galeri Kraftangan Perlis

Tips Rawatan Demam Campak