Nuffnang

Sunday, April 24, 2011

Buat Keputusan

assalamualaikum.....

semalam tak sempat nak blogging lak....sibuk ngan projek kotak souviner tu...mlm pun msk bengkel....cadang nk online sblm tido...tp bila dah mengantuk tahap gaban tu....sleeping is the best decision for me.... ;p

actually yesterday.....i got another good news....kunjungan aku ke langkawi last friday tu tak sia2....alhamdulillah..dorg dah call....i got that job....My God.....hari tu asyik mintak jerk....langsung tak dapat....ni dah dua terus dapat....

this is the time for me to make a decision...for me...my life...my future....my family....insyaAllah...for this time i wont make wrong decision again....i know that i should be more carefull....think twice....and think from positive and negative side b4 make any big big big decision....

for me...cukup la sekali dulu...tahun 2009 aku dah wat keputusan yang amat amat amat silap untuk hidup aku...aku dah serik sangat2.....dah la keputusan tu kira keputusan yang besar dalam hidup setiap manusia...mmg la bila jadi something lam hidup kita...kita akan salahkan org lain...aku pun tak terkecuali....but then...bila aku pikir2 balik....yup....aku pun ada wat salah.....salah aku ialah bila aku tak berhati2 dalam wat keputusan....bila aku terlalu percaya pada janji2 manis yg langsung tak blh pakai satu sen pun....dan salah aku bila aku tersilap pilih dan wat keputusan untuk menerima seseorang yang akhirnya menghancurkan hati dan kebahagiaan aku....

i am lucky coz my family never made any decision for my life....but they always guide me....and ask me to think by myself....so that...if there are something wrong...i cannot blame them....sejak zaman sekolah...nak masuk ipt mana....amik course apa...nk wat bisnes...nk keja...and also my unsuccessful marriage...dorg juz bg guideline....bg cadangan dan pendapat...then aku yg kena wat keputusan seniri...kalo salah pilih pun...mmg silap aku la kan....that's why aku tak tensen ngan family aku....

aku heran sangat nape some parent tu suka wat keputusan untuk anak2 dorg n paksa2 anak dorg....sampai tensen2...sakit2 otak budak tu.....yg aku hangin ni sangat bukan nape....bila jd something kat budak tu...bukan dia yg nak tanggungjawab...budak tu jgak yg disalahkannya...contohnya....ada parent paksa anak dia amik science stream....tp budak tu tak mampu...otak dia bukan sampai tahap tu....dia nak amik subjek yg lain parent tak kasi...dgn susah payah dia pun blajo...bila dapat result of coz la budak ni susah nak score....bila jadi camni....bleh la parent ni dok marah2...kata budak ni malas la....macam2 la....mau tak tensen budak tu...tu la pasal kita penah dengar lepas result spm ada yg tejun bangunan la....minum recun la....ishhhh...minta simpang... (sambil goyang tgn gaya usop wilcha)...he...

bukan aku nak blame parent yg camni..tp perbuatan dorg tu akan merosakkan anak dorg satu hari nnti....percaya lah.....bila beso panjang karang...budak tu tak reti nak wat pekutusan seniri....i met somebody yg mak pak abg kak dia wat keputusan utk dia sepanjang hidup dia....dia mmg tak reti nak wat keputusan...sume kena refer org len....kalo aku....bosan yang amat ko hidup gitu....tp dia dah biasa....then bila kawin....dgn bini dia skali nak kena ikut keputusan mak pak laki tu....sbb laki ni tak reti nak pikir seniri....karang kalo aku cakap laki ni takde otak cam ganas lak ayat aku...hehe....every singgle thing lam rumahtangga dorg kena libatkan mak pak si laki...sume apa yg dorg wat mak pak laki kena tau...cam report kat supervisor gitu...pada hal si bini ni tak suke org len kaco urusan dia....dorg dah janji taknak org kaco umahtangga....janji dok asing....tp sume tu angan2 si bini je....sbb si laki ni tak leh wat keptusan seniri....selama mana sangat bini ni blh sabar.....akhirnya bila laki tak dapat wat keputusan....this is time for bini tu yg wat keputusan demi masa depan hidup dia.....

so...whatever decision that you what to make.....think it properly....and the most importantly.....never forget Allah....

No comments:

Post a Comment