Potong Tangan


assalamualaikum.....

masa kecik2 dulu org tua2 selalu cakap kat kita...."kalo kita mencuri...nnti Tuhan potong tangan"....n benda tu dh di'save' lam pala hotak budak2...kalo mencuri nnti akan menyebabkan dorg ilang tangan....takut woooo kalo takde tangan...camna nk mkn...nak main karang nk guna per kalo dh takde tangan....ngeri2....

namun...bila dh makin besar...dh msk sekolah.....dh makin berakal kata org....mula la lupa segala pesan org tua2 tu..mula la sesuka hati mencuri barang orang lain tanpa ada perasaan bersalah...penat ja org tua2 pesan segala macam....cepat sangat ilang ingatan bebudak skang ni....banyak makan pala ikan kot....sian bebudak ni.......

aku bukak topik ni bukan per....juz nak kongsi pengalaman meniaga kat sebuah sekolah ni....sempena hari kerjaya sekolah dorg.....so sebagai tanda menghargai jemputan sekolah tu.... kitorg pegi la wat promosi n meniaga....

laris tu memang laris....alhamdulillah....tapi...yg diSONGLAPnya lebih banyak dari sale kalo tak silap aku.....juz imagine...aku bawak gelang kaki 30 unit....sale 5 unit...balance kat aku 5 unit...mana pi lagi 20????? tu baru satu produk....keronsang...hampir separuh kotak ilang....keychain lagi....dh la ada sesetengah produk tu amik dr crafter lain...aduhhhh......

tu baru produk aku....kwn aku nyer....perfume...bawa 8 row...satu row ada la 12 unit kot....means...totalnya lebih kurang 96 unit..sale 2 unit je....ms nak blk stok tinggal 2 row !!.....keronsang lagi...keychain dia lagi.....pening pening.....

rasa cam serik nak p meniaga kat sekolah tu lagi...namun itu bukan penghalang aku untuk terus meniaga...n sume tu tak akan mematahkan semangat aku untuk meniaga...aku akan anggap sume ni sebagai satu dugaan dan pengalaman hidup aku....aku penah meniaga kat rata2 tempat..peringkat kebangsaan....peringkat negeri......kat bandar...kampung....ipt....kat sekolah rendah....tp ni 1st time msk expo kat sekolah menengah....pengajaran untuk aku...lain kali....jgn bw brg byk2 kalo p tempat yg kita tak biasa n kita rasa tak selamat....

bg budak2 yg mencuri tu....aku boleh maafkan dan halal kan brg2 yg korg curi tu....means antara aku n korg dh settle...tp antara ko ngan Allah tu...biar Allah je yg settlekan...kalo lepas ni ko pakai gelang kaki curi tu kaki ko gatal ker...tetiba ko terseliuh masuk longkang ker.....ko minta ampunlah banyak2 kat Allah yer...aku tak nak bertanggungjawab beb.....bila jd kes curi jer....org suke tuduh warga asing.....tapi perangai korang sekor2 lagi dasat dari warga asing !!!!

bila kita renung balik....undang2 islam adalah yg terbaik....hukum potong tangan bg pencuri....bila ada yg dh kena potong tangan...at least akan menjadi pengajaran n ikhtibar bg org lain...jom lah sama2 kita doakan Malaysia ni aman dari kes jenayah.....

p.s gambar kenangan kat showcase SDSI melaka 2009....

Comments

Popular posts from this blog

Keychain handmade paper @ Liznim Kraf

Liznim Kraf @ Galeri Kraftangan Perlis

Tips Rawatan Demam Campak