Nuffnang

Thursday, April 7, 2011

Jom Minum.....


assalamualaikum.....

lepas banjir ni...cuaca jd panas lak...haus je manjang....kat mana aku duduk mesti ada botol air kat sebelah...kecuali lam bilik air....sbb kat situ dh banyak air....hehe....kat bilik aku siap simpan botol air besar lak tu....kat ruang tamu ada botol air aku...sampaikan pegi meeting tadi pun aku usung botol air.... :))

minum air ni ni banyak faedahnya...kalo ikut pola pemakanan seimbang pun kita disuruh minum lebih dari 8 gelas sehari.....dengan keadaan panas camni aku rasa....aku dah minum lebih 10 gelas dh...minum air yg dimaksudkan ni ialah air kosong...air masak...air mineral n air suam je yerk....juz buah original blh kira skali kalo tak silap aku...yg lain2 tak masuk list ekkk....

org berdiet...nak turunkan berat badan...diseru untuk ikut pola pemakanan sihat ni dulu...sebelum mulakan langkah2 lain....ye la...tak guna ko senam segala tu kalo kandungan air, zat n mineral lam badan ko tak cukup or tak seimbang.....lagi pun bila ko dah start senaman...badan ko akan kekurangan lebih banyak air....camna pun ko kena gak minum nnti nye...sbb tu its even better kalo ko start program diet ko ngan minum air dlu....

lagi satu...minum air ni....blh elakkan kita dari keletihan...sbb tu digalakkan student bw bekalan air ke sekolah...sama gak kalo ko keja opis pun...pastikan ko banyak minum masa kat opis tu...selain dari elakkan keletihan...bila kita minum....akan mempermudahkan otak kita menyerap maklumat n mempermudahkan pemahaman kita.....(ni aku dapat dari internet...web mana tak igt)....

so as a crafter...sbb tu aku amalkan minum air banyak...untuk kesihatan....untuk elakkan keletihan...dan untuk mencerdaskan otak...ye la...aku kan hari2 kena cari idea baru...kena kreatif....

aku pelik bila org tak suke minum ni.....mcm2 alasan org tanak minum air kosong ni...ada yg kata tak sedap la....dh ia blh jd penawar or ubat....mmg xsedap....kak oii....lam dunia ni ada ka ubat sedap....ubat yg paling sedap bg aku vitamin e FLAVETTES (betul tak aku spell ni) yg perasa oren tu...tu kalo xde sukatan pemakanan.... sebotol aku leh abiskan sehari je ko...hehe....

bg sesetengah org lak...dorg tak ske minum air sbb tak ske ulang alik gi toilet....sebenarnya sindrom tu cuma akan terjadi bila kita mula2 minum banyak jer...bila badan kita dah terbiasa dgn situasi ni dan dah dapat diterima....kita tak la ulang alik toilet mcm mula2 dulu...

ada gak yg bg alasan dia keja lam aircon...watpe nak minum lagi....helloooo....ko duk sehari 7 8 jam lam air con tu....badan ko...kulit ko kering tau...sbb tu kena minum....

bg aku sume tu alasan jer....org dh kata...nak seribu daya...tak nak seribu dalih....benda senang camtu pun alasan segala macam...camna nak suh wat benda lain lagi...cakap nak sihat....lum aku suh p jogging 5 pusingan....wat la yg senang2 ni dulu..

sbnarnya aku ada gak sejarah yg x best pasal minum air masak ni....ada la sorg hamba Allah ni bila tgk aku slalu minum air kosong...blh dia kata kat aku.... "larat hidup ka minum ayaq masak tu??? tak payah keja kuat la lepas ni...ada duit bukan nak beli air sedap-sedap....bukan nak makan sedap....kalo nak pakai baju...beli ja kat pasar malam".......mmg aku hangin sangat ngan pompuan ni......aku minum air masak ni bkn sbb takde duit...kalo aku nak...hr2 aku blh minum yg sedap2....tp pikirlah... 'sedap' ke badan aku nak terima...nak proses segala gula...segala perasa...pewarna tu.....ko igt ko je nak idup lama....kalo Allah izinkan aku nak idup lama dari org otak sempit cam ko....aku makan sedap bukan nya aku nak mkn depa ko...dah ko tu banyak songeh sangat...tu tak blh... ni tak blh...mkn tu tak betul...mkn ni tak kena...ko sorg je etul....serabut otak aku nak layan.....dh ko tak mkn menda tu...org lain pun ko tak bg mkn....apa punya kuno....nk mkn kena sorok....so aku pi mkn sedap2 kat tempatlain la...igt aku bodo ker....lagi satu yg ko gi kait dengan baju pasar malam segala tu awat oiii....ko igt aku ni standard kolot cam ko ker.....kalo dh aku yg keja.... duit aku...suka hati aku la nak menyopping kat mana pun....ko tu sapa nak tentukan hidup aku....please laaa.......(puas hati aku dapat luahkan benda ni)....aku bersyukur sbb sume dh selesai...n aku dh takde kaitan dengan si pompuan kolot tu lagi....hidup aku kembali tenang skang...alhamdulillah...

sbb tu sampai skang aku teruskan amalan minum ni...nak buktikan pada manusia yang kolot ni bahawa 100% dakwaan dia salah....aku nak org sume tau yang minum air ni banyak manfaat untuk kehidupan kita....jom la sama2 kita clearkan otak kita...buang segala pandangan negatif tu....biarlah hamba Allah kolot sekeluarga tu dengan dunia dia...kita tak yah ikut campur ekk....

p.s. gambar baju jahit manik...hasil seni yg aku dapat setelah banyak minum air...;)

No comments:

Post a Comment