Nuffnang

Monday, April 4, 2011

Kau Yang Salah !!!!!

assalamualaikum.....

since hari ni lum ada mood untuk tulis in craft point of view...better kita citer general je la..bukan per...kedai pun br gi cuci tadi...n now aku kat umah...ada keja siapkan tempahan sket....sket jer...

biasa la..kalo tak citer bout craft, myself, family or islamic...aku lagi suka bincang topik general....citer pasal gelagat manusia di atas muka bumi ni....

kalo nengok ker tajuk pun...rasanya ramai yang dah dapat agak....citer ni pasal tabiat orang yang suka menyalahkan orang lain....dah jadi habit manusia...bila ada sesuatu masalah mulalah jari tu tergedik-gedik carik org yg nak dituding nyer....susah manusia ni nak ngaku kesalahan sendiri...tambah2 lagi nak say sorry....beruntung sangat kalo kita jumpa or berkawan dengan seseorang yang suka say sorry...once upon a time....i had friend like this.....selalu minta maaf...walau hal kecik.... even perkara yg bukan dia wat salah pun...tp beriya2 dia minta maaf...sejuk hati...but now....i dont know where he is.... :/

kadang2...benda kecik n tak logik pun kita nak salahkan org...contohnya...depan umah tanam pokok buah2an....bangun pepagi tgk ada la putik2 buah yang gugur.....mula nak wat dakwaan "ni sapa lak yang datang kait buah aku tgh2 malam ni".....Ya Allah...sesuka hati je nak nuduh org....mana tau angin kuat ker semalam...since pokok tu kat tepi jalan maybe ada kenderaan yang parking dkt2 situ terlanggar ker.....lagi satu kalo ada la sorg 2 bebudak nakal lam kampung tu....bila ada something wrong je....terus nampak muka bebudak tu je....cam berdosa sangat2 la bebudak tu...asyik jd sasaran ja....

memang la normal bg kita untuk mencari punca bg setiap masalah untuk memudahkan kita cari solutionnya...tapi dalam pada mencari punca tu...jangan asyik nampak salah org ja....kalo asyik nak salahkan org n tak mau mengaku kita pun salah...bila masalah nak selesai....

masa aku menghadapi masalah n dugaan hidup yang kritikal dulu pun....aku akui aku salahkan pihak lain...tapi akhirnya..setelah bermuhasabah.....aku terima yang aku gak ada wat salah...salahnya...... ialah sebab aku tak berhati2 membuat keputusan, tak fikir panjang untuk terima kehadiran org lam hidup aku dan aku tak menyiasat sapa sebenarnya org yg nak hadir lam hidup aku tu..sapa sebenarnya family dorg....so bila dah timbul hal2 berbangkit baru aku nak jd CSI...nak wat pe dah.....dah lambat ko....

tapi alhamdulillah....sume dah selesai..dan hari ni aku dah kembali menjalankan hidup seperti biasa....so....as a conclusion..... jgn la letak kan salah pada org 100%...kita kena ingat yang kita pun manusia biasa gak....kalo org lain blh wat salah..apalagi kita...of coz kita pun ada wat salah gak....kan kan kan......

p.s gambar yg takde kena mengena ngan topik...tatau nak tepek gambar pe...tu je yg jumpa...hehe....

No comments:

Post a Comment