Nuffnang

Sunday, April 17, 2011

Cuti-cuti Malaysia.....


assalamualaikum.....

disebabkan hari ni dalam mood holiday...so kiter citer pasal cuti2 je la ek....sebenarnya travelling ni mmg salah satu dari my hobby.....dari kecik2 lg mak n abah mmg ske bawa my family travel all over malaysia....setahun biasanya ada la sekali dua kitorg travel....

kalo kita kaji....(cewah....cam ahli kaji bumi lak aku nih..)...traveling ni mmg banyak manfaatnya....org tua2 dulu dah cakap...jauh perjalanan luas pandangan...tul la tu...lagi jauh korg pegi...lagi banyak benda korang tgk, lg banyak pengalaman korg akan dapat kan....kalo bg bebudak...kekadang apa yg dia nmpak masa bercuti or jalan2 ni blh digunakan sebagai salah satu pembelajaran yang berguna...kita pun tau....pembelajaran tu tak smestinya menggunakan buku dan pensel...n tak semestinya di dalam kelas jer kan...lagi satu...bebudak yg parent dia ske bw jln2 n yg tak gi mana2...kita blh kenal sebenarnya...bkn masa dia kecik...tp bila dah beso....aku cakap sume ni berdasarkan pengalaman aku....cam aku ckp td....aku dh biasa bercuti ngan family...ke merata malaysia....so bila aku msk ipt....aku takde la ber'kalut' nk gi jalan2 jer...takde la sibuk nak outing jer tiap2 minggu....tp apa yg aku perhatikan...kebanyakkan bebudak yg ske kuar2 ni...kalo kita pernah slow talk dgn dorg... sure dorg citer yg sebeno nyer...masa kat umah dlu...dorg tak penh g travel mana2...nak kuar umah pun susah...that's why bila dapat kebebasan sket...dorg rasa cam "dunia ini aku yang punya"....hehe....

mmg sume kita tau traveling will incure some cost....tp kalo kita plan dari awal....simpan duit....wat bajet...n yg penting...berdoa pada Allah supaya dia permudahkan urusan kita.....insyaAllah.....selagi niat kita tu betul...g melancong untuk tambah pengalaman...untuk kebaikkan....untuk menghilangkan tekanan...Allah tak akan hampakan kita...jgn la korg g niat nak melancong sbb nak melencong...tu pasal yg Allah tak makbulkan....

k la dh ngantuk ni....sok nak g sambung travel lg...sbenarnya...at this moment...saya sedang berada kat swiss court appartment damai laut....citer pasal travelling ni...tungggggu.....

p.s... gambar kat nur arfa batik, terengganu 2008...masa tu ikut rombongan kraftangan perlis....kalo terer...carik mana satu aku....hehe....

No comments:

Post a Comment