Nuffnang

Thursday, January 12, 2012

Positive Thinking


assalamualaikum......

lewat sket berblogging mlm ni...td teman kan my friend gi mkn...even aku dh mkn...sian lak bila dia ajak aku g makan....so aku pegi ja la...cdg nk minum ja...tetiba tgk menu dia ada laksa la plak...dahhhh....hancuss diet aku...haha....

smbil mkn2 tu cam biasa la borak2...pasal keja....pasal kwn2....dalam pada sembang2 tu...tetiba dia citer la something kat aku...but....kat sini aku tanak la citer apa yg dia citer kat aku tu....just nk bincangkan point yg penting2 ja dari citer2 kitorg td....and the main point of coz positive thinking....

sbg manusia biasa kita x blh lari dari memikirkan sesuatu yg negatif dalam kehidupan kita...terutamanya bila berlaku sesuatu perkara yg menguji diri kita....atau pun sesuatu yg memerlukan kita  membuat keputusan...pada masa tu kita perlu berfikir +ve dan -ve....

ada juga kebaikkan nya bila berfikir dari -ve point of view ni...salah satunya kita akan lebih berhati2 dalam kehidupan.....kita juga tidak akan terlalu percayakan sesuatu atau seseorang dgn terlalu mudah....

tapi itu bukan bermakna kita perlu -ve sentiasa dalam hidup kita....sampai kan sume org tak betul...ko sorg je yg betul...apa org wat sume tak kena...ko je yg kena....mkn sini x sedap...sana x de rasa...abis ko tu goreng telur pun fail...huhu....

bagi manusia2 yg suka terlalu banyak pikir -ve ni....dah la tu....cukup2 la pikir -ve pasal org lain...kita sume ni manusia...kejadian kita sama di sisi ALLAH....takde bezanya....tak perlu nk susah2 kan otak ko pikir benda2 -ve pasal org lain....sume ada kelebihan dan kekurangan sendiri.....ALLAH itu MAHA ADIL...

and for those yg terperangkap ngan manusia yg otak dia penuh ngan -ve thinking ni...sabar byk2 yer...aku pun penah berhadapan dgn manusia camni...mmg tension sgt2....sakit hotak aku...but...lama2 aku cuba gap sket demi sket...aku mls nak campur...coz kalo kita bergaul dgn manusia cenggini kita pun akan ikut jd -ve gak....sabar ek..kalo yg blh dinasihatkan tu...cuba2 la nasihatkan...but kalo jenis tak mkn saman tu...sama2 la kita berdoa semoga ALLAH lembutkan hatinya untuk berubah satu hari nnti...

No comments:

Post a Comment